[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Amerikanske medier er ude efter Trump
Der er kraftig overvægt af negative nyheder om præsident Trump i det store flertal af USA’s medier. Til gengæld er det største nyhedsmedie, Fox News, venligt indstillet.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
I præsidentvalgkampen i USA er det stort set umuligt at finde medier, som rapporterer neutralt i opgøret mellem præsident Donald Trump og den demokratiske udfordrer, tidligere vicepræsident Joe Biden. Den store gruppe af ”gamle kvalitetsaviser”, New York Times, Washington Post, og de store tv-stationer, CBS, NBC, ABC, samt de store kabelnyhedsstationer CNN og MSNBC har for længst opgivet at forsøge at rapportere neutralt om præsident Trump.
Selvfølgelig godt hjulpet på vej af, at Trump selv har erklæret dem som sine fjender og karakteriseret deres journalistik som ”fake news”. Washington Post har svaret igen med at optælle, hvor mange gange Trump udtaler sig i strid med fakta.
Ifølge Washington Post nåede Trump i midten af juli op på at have udtrykt 20.000 ”forkerte eller vildledende påstande”.
Omvendt er der Fox News og One American News Network, som støtter Trump, mens erhvervssavisen Wall Street Journal nok er mindre Trump-kritisk end de andre store amerikanske aviser.
Media Research Center udsendte i august et studie af de tre gamle nyhedstationers dækning af præsidentkandidaterne. Man undersøgte nyhederne hos CBS, NBC og ABC, som de seneste 80 har leveret aftennyheder til amerikanerne. Disse stationer havde langt op i det forrige århundrede en betydelig troværdighed, ikke mindst personificeret af CBS-ikonet Walter Cronkite, som hver aften afsluttede sin nyhedsudsendelse med ordene ”That’s the way it is” – sådan er det – sådan hænger verden sammen.
Media Research Center er en konservativ medieforsknings-institution, som blev oprettet i 1987 for at undersøge, om der er en venstreorienteret (på amerikansk-engelsk kaldet ”liberal”) slagside i medierne, ikke mindst i de elektroniske medier. MRC betegner sig selv som ”Americas premier media watchdog”.
150 gange mere negative nyheder
Resultatet af MCR’s undersøgelse blev offentliggjort under overskriften: ”150 gange mere negative nyheder om Trump end om Biden”. MRC undersøgte de tre stationers nyhedsudsendelser hver aften i tiden fra 1. juni til 31. juli, og studiet viste, at de tre nyhedsudsendelser ”valgte at rette størstedelen af deres opmærksomhed og næsten al deres negative dækning mod Trump, så Biden slap for at få undersøgt sine venstreorienterede positioner, sine tidligere meritter eller sin personlighed (’character’, red.)”.
I de undersøgte to måneder gav de tre medier Trump 512 minutter på skærmen mod Bidens 58 minutter.
Det er normalt, at den siddende præsident får mest skærmtid, men denne gang blev den ekstra skærmtid næsten udelukkende brugt til, at ”studieværter og reportere kritiserede præsidenten”. Analysen viste, at der i de to måneder var 668 udsagn med vurderende indhold. 95% af vurderingerne var negative i forhold til præsidenten, mens 5-34% i alt var positive. Der var til gengæld kun meget få vurderende udsagn om Joe Biden, bare 12, hvoraf to tredjedele var positive.
Det er disse tal, som får analytiker Rick Noyes til at konkludere, at seerne til nyhederne i de tre store netværk fik 150 gange flere negative nyheder om Trump end om Biden.
Joe Biden får hjælp af journalister
Aftennyhedsudsendelserne i CBS, NBC og ABC ses af millioner af amerikanere, og de oplever, som det hedder i analysen, ”at Joe Biden nyder godt af såkaldte journalister medvirker til en massiv negativ kampagne mod sin modstander, mens han selv undgår at få sin politik udsat for grundig undersøgelse”.
Joe Bidens politiske forslag – som han selv indrømmer vil trække regeringen langt længere mod venstre end den ellers meget venstreorienterede Obama-regering – fik 5 minutter og 22 sekunders skærmtid, dog uden nogen form for kritisk analyse fra nogen journalist.
Bidens plan om at øge det offentlige forbrug med 700 milliarder dollars fik 40 sekunders dækning (25 sek. på ABC, 15 sek. på CBS og 0 sek. på ABC). Hans plan om at bruge 2 billioner dollars til at bekæmpe klimaændringerne fik 6 sekunders dækning og kun på CBS.
MRC’s analytiker Rich Noyes skriver om resultaterne af undersøgelsen: ”Jeg har analyseret nyhedsmedier og valg i mere end 35 år. Og tro mig, jeg har aldrig oplevet noget lignende.”
Fox News er største kanal
Trump og hans tilhængere kan til gengæld glæde sig over, at den venligtsindede kabelnyhedskanal Fox News er USA’s mest sete netværk i de vigtige aftentimer (primetime kl. 20-23). August-seertallene er netop kommet, og Fox News kommer ud som den mest sete kanal med gennemsnitligt 3,6 millioner seere i primetime. Den venstreorienterede konkurrent MSNBC når 2,2 mio. seere.
Nyhedsprogrammet Hannity med nyhedsværten Sean Hannity er det mest sete nyhedsgrogram i USA med 4,7 millioner seere. De tre mest sete nyhedsprogrammer i aftenfladen ligger alle på Fox.
Til sammenligning havde CNN’s mest sete program, Cuomo Prime Time, 1,7 millioner seere. Der er 13 Fox-programmer, som har flere seere end Cuomo Prime Time.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”5344″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7419″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”8808″][/vc_column][/vc_row]