Beregning: Så meget har den seneste uges testhysteri kostet skatteyderne

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Den seneste uge er Danmark gået testamok, og det koster de danske skatteydere meget dyrt.

Af Claes Theilgaard, claes@indblik.net 

I forbindelse med genåbningen har danskerne skulle fremvise coronapas med negativ test, der ikke var ældre end 72 timer, hvis de ikke var vaccinerede, tidligere smittede eller fritaget.

En negativ test har således været adgangsbillet til alt fra caféer til værthuse og fodboldkampe.

Derfor er danskerne strømmet til landets testcentre, som finansieres over skatten.

Alene den seneste uge er der foretaget flere end tre millioner lyn- og PCR-test, og overfor Ekstra Bladet giver en ekspert sit bud på, hvad den samlede regning for de danske skatteydere løber op i.

Test for 425 millioner kroner – på blot én uge

For lyntest – som der den seneste uge er foretaget hele 1.799.744 af – løber udgifterne op i godt 225 millioner kroner den seneste uge, vurderer Jakob Kjellberg, professor og sundhedsøkonom ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Det vurderer han på baggrund af et bud på en pris på 125 kroner pr. lyntest.

De dyrere PCR-test vurderer Jakob Kjellberg til at koste omkring 175 kroner pr. test. Disse er der den seneste uge foretaget 1.290.534 af, og dermed løber udgiften til skatteyderne op i hele 225 millioner kroner.

I alt har den seneste uges test af befolkningen dermed kostet i omegnen af 425 millioner kroner.

– Det er mange penge, lyder den åbenlyse konklusion fra Jakob Kjellberg.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

 

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.