[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Dansk Erhverv vil påvirke mediepolitikken
Men ingen markante udspil i første omgang.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Dansk Erhverv får stadig flere medlemmer indenfor den voksende mediebranche, og derfor har interesseorganisationen besluttet at udvikle en mediepolitik. Dansk Erhverv tæller blandt sine medlemmer bl.a. Producentforeningen og Danske Mediedistributører, og dermed producenterne af tv, spillefilm, reklame, dokumentarfilm og computerspil, samt en række af de virksomheder, som sender produkterne ud til seere og lyttere, bl.a. YouSee, Boxer, Canal Digital, og Nordic Entertainment Group (TV3,Viasat).
Dansk Erhvervs ansvarlige for mediepolitikken, Charlotte Enevoldsen, har disse medlemmers interesse i tankerne, når organisationens mediepolitik skal udformes:
”Vi vil gerne være erhvervslivets stemme i mediedebatten, og den skal bruges til at skabe gode rammer for de private aktører på medieområdet,” siger hun.
”Vi skal sikre, at der er en god balance mellem de offentligt støttede medier og de private medier. Vi vil sikre, at private aktører på markedet ikke udsættes for unfair konkurrence fra statsstøttede medier.”
Dansk Erhverv mener, at det er nødvendigt at opretholde en vis form for statsstøtte, hvis vi skal sikre, at der produceres dansksproget kultur, drama og underholdning.
”Men der skal være klare kriterier for, hvordan støtten gives, og der skal være en vis kontinuitet, så det er muligt at planlægge derefter,” siger Charlotte Enevoldsen.
Dansk Erhverv går ind for, at vi opretholder DR som statsfinansieret public service tv- og radiostation.
”Men der skal være klare rammer for, hvad public service er. DR må gerne være en stærk medieaktør, men DR må ikke være så dominerende, at det går ud over private aktører,” siger Charlotte Enevoldsen.
Hvad med TV 2. Skal også TV 2 vedblive at være statsejet?
” TV 2 må gerne blive privatejet, men jeg tror ikke, at det er realistisk lige foreløbig.”
De statsejede tv-stationer, og i særdeleshed DR, sender stort set ikke erhvervsstof og har ingen fast daglig udsendelse om den del af Danmark, som skaber værdierne i samfundet. Er det en problematik, Dansk Erhverv vil tage op i sin politik?
”Det har vi ikke haft med i vore overvejelser.”
I Sverige findes der et Näringslivets Medieinstitut, som er erhvervslivets vagthund over for medierne. Instituttet råber op, når man konstaterer forkerte informationer om virksomheder, og når journalisterne vinkler deres artikler på en unfair måde, som stiller virksomhederne i et ufortjent dårligt lys. Er det noget, Dansk Erhverv har overvejet?
”Det har ikke været på tale.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]