”Det rene vanvid”: Regeringens teststrategi koster to milliarder om måneden

Foto: Shutterstock
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Et lækket notat afslører, prisen for regeringens teststrategi er to milliarder kroner om måneden, og både professorer og økonomer er ude med massiv kritik.

Af Philip Friis, philip@indblik.dk

Justitsministeriet vurderer i et nu lækket notat, som Berlingske er kommet i besiddelse af, at regeringens teststrategi koster cirka to milliarder kroner om måneden.

Professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet, Jes Søgaard, påpeger, at der i regnestykket for de to milliarder kroner ikke er tilføjet de betydelige økonomiske omkostninger og tab i produktion, der forekommer, når danskerne bruger mange timer på transport samt på at stå i lange køer i forbindelse med alle testene.

Endvidere udtaler Peter Kamp Busk, der er erfaren forsker i netop test samt professor i molekylærbiologi ved Roskilde Universitet, til Berlingske:

– Det er det rene vanvid, vi har gang i, i Danmark. Det er fuldstændig vanvittigt, og det er penge lige ud ad vinduet. Det har ikke virket, og der er ingen evidens for, at det virker, siger han.

En tredje professor, Kjeld Møller Pedersen, professor emeritus i sundhedsøkonomi ligeledes ved SDU, synes at teststrategien er overdreven, og mener derudover, at man sagtens kan slække på nogle af kravene, og siger:

– Det er ikke nødvendigt med en test, hver gang man skal i biografen eller på restaurant, når vi sidder pænt adskilt og så videre. Der bliver det for overdrevet.

Fra politisk hold har oplysningen om prisen på regeringens teststrategi også fået politikere til at vise deres utilfredshed.

Venstres sundhedsordfører, Martin Geertsen, fremlægger, der skal skrues markant ned for teststrategien, hvis det stod til Venstre:

– Det er for voldsomt, at man skal have en test for at kunne komme ind og få en kop kaffe.

Ligeledes mener Konservatives sundhedsordfører, Per Larsen, at i takt med flere bliver vaccineret, er behovet for den massive teststrategi ikke længere det samme.

Kunne du lide artiklen her?

Så bliv medlem af Indblik, støt vores arbejde og få adgang til vores medlemsfordele. Vores medlemmer får bl.a. direkte adgang til at komme med idéer til historier.

Bliv medlem her.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

 

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.