Garvet importør: Fremtidens elbil kører på brint

Direktør Anders Bruun, Interdan Holding, mener, at elbilerne med tunge batterier taber til brintbiler, som kan køre meget længere og tankes op på få minutter.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Garvet importør: Fremtidens elbil kører på brint

Direktør Anders Bruun, Interdan Holding, mener, at elbilerne med tunge batterier taber til brintbiler, som kan køre meget længere og tankes op på få minutter.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Fremtidens biler vil blive drevet af elmotorer, så de ikke forurener eller slipper CO2 ud under kørslen.  Elmotoren bliver drevet af en brændselscelle, som omdanner flydende brint til elektricitet, der ikke er fra batterier. Biler med tunge batterier er langt mindre CO2-venlige og vil få svært ved at klare sig i konkurrencen, mener direktør Anders Bruun, som er formand for bilimportøren Interdan Holding.  Interdan importerer Peugeot, Citroen, DS, Opel, Mitsubishi og Chevrolet til Danmark.
”Det ligner lidt af en folkeforførelse, når så mange køber batteridrevne elbiler, som f.eks Tesla,” siger Anders Bruun. ”Det er smukke og lækre biler, men de indeholder et kolossalt forurenende element i form af deres batterier. Det er meget CO2-krævende at fremstille dem, de er tunge – vejer op til 500 kg – og man har et stort miljøproblem, når de er udtjent og skal bortskaffes. Og så tager det rigtig lang tid at lade dem op, når de er flade.
Brintbilens elmotor får sin strøm fra en brændselscelle, som omdanner brint til el. Bilejeren skal fylde flydende brint på bilen, ligesom hun i dag fylder benzin eller diesel på en bil med forbrændingsmotor. Ud af udstødningsrøret kommer – vand.
Den flydende brint tankes på den almindelige tankstation, hvor et brintanlæg fylder, hvad der svarer til en 20 fods container. Brinten fremstilles ved at skille vand i sine to elementer, ilt og brint, og det sker i realtid – i det øjeblik bilisten tager studsen og stikker den ind i bilens brinttank.
Mindre end 15 km til en brinttank i Danmark
”Der ligger ikke flydende brint i tanken, og der er således ikke risiko for, at containeren kan springe i luften,” siger Anders Bruun.
”Vi har allerede tankanlæg til brintbiler overalt i landet, og det er sådan, at 53% af befolkningen har mindre end 15 kilometer til en tank. Og når bilerne begynder at komme, øges antallet af anlæg.”
Der er i øjeblikket kun nogle få brintbiler på markedet i Danmark, Nexo fra Hyundai, men også Toyota og Honda har brintbiler i deres udvalg. De er dyre – priserne ligger på omkring 600.000 kr.
Men det vil ændre sig, mener Anders Bruun. De store europæiske bilmærker arbejder på at få brintbiler på gaden og blandt de første bliver BMW, som ventes at lancere en brint-SUV i 2022. De øvrige store bilmærker, inklusive Interdans egne mærker, ventes at have brintbiler på markedet i 2025.
”Det store gennembrud er ved at ske på en andet område,” fortæller Anders Bruun, ”det er inden for busdriften”.
Han sigter bl.a. til, at brintvirksomheden NEL i Herning er med i et EU-projekt, hvor 200 brintbusser skal ud på de danske landeveje. Netop her i april blev 3 brintbusser sat i drift i Aalborg. De ventede gode erfaringer med busserne vil forplante sig til den almindelige bilist.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2629″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2672″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3615″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?