[vc_row][vc_column][vc_column_text]Liberal Alliance foreslår ratingsystem for hjemmehjælpere i København, men faktisk vælger borgerne allerede med fødderne. De foretrækker private leverandører.
Af Carsten Steno, carsten@indblik.net
Liberal Alliance har skabt stor debat med et forslag om at indføre et ratingsystem for hjemmehjælpere sådan at ansatte, der gør borgerne tilfredse, kan blive belønnet for deres indsats. Forslaget bliver afvist af venstrefløjen, der finder det respektløst over for hjemmehjælperne.
Men faktisk stemmer borgerne allerede med fødderne, når det gælder hjemmeplejen.
Det viser de seneste tal vi har på området. En analyse foretaget af Dansk Industri i 2019 viser at antallet af borgere, der vælger privat hjemmehjælp i de kommuner, hvor det tilbydes, er steget fra 31 procent i 2010 til 36 procent i 2019. Men faktisk kunne tallet være endnu højere, hvis borgerne blev gjort opmærksom på, at de har et frit valg.
Borgere visiteres ofte til hjemmehjælp af sygehuse og praktiserende læger og det sker altid direkte til den kommunale hjemmehjælp.
Den manglende information betyder derfor også, at borgerne ifølge den seneste undersøgelse især skifter den kommunale hjemmehjælp ud med et privat firma efter nogen tid.
Typisk, fordi den offentlige hjemmehjælp er fordelt på mange forskellige personer og derfor savner kontinuitet. De private firmaer bedste salgsargument er faste hjælpere og motiverede medarbejdere
Det private hjemmehjælpsområde har i nogle år været præget af en konsolideringsproces. Tidligere var der 300 firmaer, men nu er der omkring 80, som til gengæld er blevet større og stærkere og har et bedre finansielt grundlag.
Hos de private hjemmehjælpsfirmaer har man desuden mulighed for at tilkøbe sig ydelser, som det offentlige ikke leverer. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]