Japansk alternativ til eldrevne køretøjer

Yamaha, Honda, Kawasaki og Suzuki har fået godkendelse fra Japans økonomiministerium til at starte en forskningsenhed ved navn HySE. Deres mål? At udvikle brintdrevne motorer til mindre køretøjer.
Hør artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Eldrevne køretøjer med store tunge batterier kender vi. 500 kg batterier kan indeholde den samme mængde energi som 50 liter benzin (40 kg), så det bringer vægten op.

Toyota har en løsning i form af en elektrisk drevet brintbil, som kan købes nu. Drivmidlet er brint – oplagret i en tank – der via brændselcelleteknologi driver en elmotor. Vi har tilsvarende eldrevne busser med brintteknologi kørende rundt.

Disse køretøjer kan indtil videre tanke på fem brintstationer i Danmark – netværket af brintstationer forøges løbende. Det er lige så hurtigt at tanke brint som benzin, og prisen pr kilometer er tilsvarende.

Japans samlede motorcykelindustri, der inkluderer Kawasaki Heavy Industries har for nyligt fået godkendelse fra Japans økonomiministerium til at starte en forskningsenhed ved navn HySE. Målet er udvikle brintdrevne motorer til mindre køretøjer som motorcykler, mini-biler, snescootere, små både og droner. Toyota er også deltager og ser en mulighed for større køretøjer som SUV`s. Det er en solid samling organisationer. Kawasaki Heavy Industries leverer aerospace, dampkraftværker, atomkraftværker, robotteknologi og meget andet – så kapaciteterne er til stede. Kawasaki har udviklet en kørende brintdrevet motorcykel med en 1000 cc motor.

Den overordnede ide er at bruge brint direkte som brændstof i forbrændingsmotorer, som vi kender dem. Fordelen er at springe eldriften – med tunge batterier og omvejen over elektricitet i brintdrevne køretøjer – over. Brinten er ”Grønt certificeret”. Med brint som energikilde udleder motoren alene vanddamp. Vanddamp kan ikke sammenlighes med udledt CO2, fordi vandamp vil indgå i atmosfærens naturlige kredsløb hvorimod CO2 giver en drivhuseffekt.

En motivation er, at elmotorcykler bliver meget tunge og har en begrænset rækkevidde på grund af den begrænsede plads til batterier. Harley Davidson var først med en elmotorcykel, men med en rækkevidde på 80 km er den mest et kuriosum. Der findes enkelte andre elmotorcykler på markedet, men de har også problemer med rækkevidden og er tunge – og det går ud over køreegenskaberne. De fire store motorcykelproducenter er blevet enige om batteristandarder for motorcykler og kommer antageligt med el-motorcykler, men nu altså også med dette nye initiativ.

En elmotor er den bedste motor man kan få, men produktionen af batterier er spektakulær. Store miliøomkostninger, store menneskelige omkostninger ved minedrift på sjældne metaller og CO2 mæssigt skal f.eks. en Tesla model S skal køre 580.000 km før der er ligeværdighed i CO2-regnskabet sammenlignet med en Mercedes E220D. Dette ifølge en rapport udarbejdet af tyske ADAC. Dette er et faktum, der ofte glemmes: ”Den grønne omstilling” sker på basis af ”sort energi”. Tit glemmes helheden og der lægges fokus på den lille del af regnestykket, som alle kan forstå.

Stempelmotorer er i dag højt udviklede og de store tyske bilfabrikanter har i EU´s 2030-mål fået tilføjet, at forbrændingsmotoren kan fortsætte, hvis der kan findes et passende brændstof. I Tyskland tænker de dog mest på biobrænsel. Biobrænsel dyrkes på marker, hvor man kunne have produceret fødevarer i stedet, og her bliver regnestykket sikkert noget med “Markerne har genereret O2” og “Bilerne udleder CO2” og det giver balance. Et regnestykke, der er lige så forkert som at opvarmning med træpiller skulle være CO2-neutralt, fordi træerne engang producerede O2.

Men først og fremmest er det brint og mindre motorer det drejer sig om her og arbejdsfordelingen er:

  • Honda undersøger modeludviklingen af brintmotorer.
  • Suzuki analyserer motorernes funktionalitet og ydeevne.
  • Yamaha og Kawasaki tester faktiske brintmotorer og Yamaha ser også på brinttank-krav.
  • Kawasaki fokuserer på brændstofforsyningssystemer.

Kawasaki Heavy Industries – som tidligere har arbejdet med brintteknologi – deltager overordnet.

I 60èrne og 70èrne var samarbejdet mellem den japanske regering og erhvervslivet tæt og bidrog til industriens succes. Det Japanske Industriministerium, senere omdøbt til Ministeriet for International Handel og Industri (MITI) og spillede en afgørende rolle i at koordinere og fremme Japans industrielle udvikling. MITI implementerede politikker, der støttede industrien gennem planlagt økonomi, fremme af forskning og udvikling, teknologioverførsel, handelspolitikker og etablering af standarder.

Reelt set er det amerikanske Tesla, der har stået fadder til udviklingen indenfor el-biler. Spændende, om vi ser et gennembrud – når det gælder brintdrevne køretøjer – leveret fra Japan.

 

 

 

 

[adning id="17957"]

Fik du læst?