Københavns Kommune lancerer dyr konkurrent til private kulturportaler

Selvom der i forvejen findes et væld af private kulturportaler med guides til byens kulturtilbud, har Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune lanceret en offentlig pendant til disse i form af brugbyen.nu.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Københavns Kommune lancerer dyr konkurrent til private kulturportaler

Selvom der i forvejen findes et væld af private kulturportaler med guides til byens kulturtilbud, har Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune lanceret en offentlig pendant til disse i form af brugbyen.nu. Selv om siden er ny, har den allerede kostet hundredetusindvis af kroner, skriver gravermediet Journalista.dk. Tiltaget vækker undren hos en af de private konkurrenter.
Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net
I Københavns Kommune er man glad for kultur, og tilsyneladende er man tilsvarende begejstret for at formidle byens kulturelle tilbud. Derfor købte Kultur- og Fritidsforvaltningen i 2018 domænet brugbyen.nu og lancerede siden sidste år. På brugbyen.nu kan interesserede borgere finde frem til en stribe kulturelle arrangementer i Københavns Kommune.
Konceptet er langtfra nyt. Der findes nemlig allerede et væld af private alternativer at ty til, når du er på jagt efter næste koncertoplevelse, udstilling eller foredrag. Gravermediet Journalista.dk har desuden afdækket, at brugbyen.nu indtil videre har kostet henved en million kroner og primært beskæftiger sig med begivenheder, der arrangeres eller støttes af Københavns Kommune.
Hos et af de private alternativer, Kultunaut, har stifter og ejer Mads Gudmand-Høyer haft stor succes med at indgå samarbejder med mange af landets kommuner. Han stiller sig derfor uforstående over for, at Københavns Kommune vælger at genopfinde et allerede eksisterende koncept, når han og andre private aktører i årevis har haft køreklare løsninger, som har fungeret til alles tilfredshed.
Afgørende, at ressourcer bruges optimalt
”Kultunaut er i udgangspunktet glade for, at lokalpolitikerne tager ansvar for at promovere kulturen i kommunen. Og vi har faktisk også rigtig gode samarbejder med tre fjerdedele af landets kommuner om at supplere dem med data, så de til en fast lav pris kan være sikre på at få det hele med,” fortæller Mads Gudmand-Høyer.
Med ovenstående forhold in mente undrer det ham, at Københavns Kommune ikke har rakt hånden ud til Kultunaut eller et af de andre private alternativer, men derimod valgt sin egen løsning med et begrænset udbud af begivenheder.
”Det offentlige bruger en del skattekroner på at støtte byens teatre, aftenskoler, spillesteder med videre, så det er mærkværdigt, at de vælger at bruge en million kroner på kun at promovere deres egne arrangementer på brugbyen.nu. Borgerne ville være bedre tjent med en kalender med byens samlede udbud, ligesom de får det i de fleste af landets øvrige kommuner. Der er så få penge på kulturområdet, at det er afgørende, at alle ressourcer udnyttes optimalt,” siger han, inden han opsummerer:
”Københavns Kommune har brugt en million kroner på at genopfinde noget, som allerede eksisterer billigere og bedre.”
Indblik.net ville gerne have haft kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å) til at forholde sig til Mads Gudmand-Høyers kritik, men hverken hun eller hendes pressechef er vendt tilbage.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”1648″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”1714″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2629″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?