[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Skæv behandling af erhvervslivet i svenske statsmedier, SVT og Sveriges Radio
Erhvervslivets vilkår og muligheder for at trives og skabe arbejdspladser, var et emne i den netop overståede svenske valgkamp – men det blev ikke afspejlet i dækningen i de vigtigste svenske medier, nemlig det statslige SVT (tv) og den statslige Sveriges Radio. Det viser en undersøgelse, som det svenske Näringslivets Medieinstitut, netop har lavet.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Når journalisterne i statsmedierne behandlede emner som sygehus-væsenet, skolerne, miljøet eller forsvaret, stillede man spørgsmål om de trusler og udfordringer, som står i vejen for de mål, man har sat sig. Som journalister skal gøre.
Men den holdning er fraværende, når det gælder erhvervslivet. Statsmediernes journalister intresserer sig ikke for de hindringer og trusler, som erhverevslivet må kæmpe imod.
Undersøgelsen viser, at når erhvervsstoffet fandt vej til skærmen eller radioen, handlede det typisk om erhvervslivet som skurk. Eksempler: Hvilken virksomhed byggede broen i Genoa, som styrtede sammen. Ryan Air vil ikke forhandle med fagforeningerne. Hennes & Mauritz undlader at sikre, at medarbejderne i fremstillingslandene (f.eks. Bangla Desh) organiseres i fagforeninger. En virksomhed, Dialect, fusker med SMS-lån. Skovrydning i Amazonas finansieres fra skatteparadis.
Undersøgelsens resultat afspejler den kendsgerning, at over 80 pct af svenske (og danske) journalister er venstreorienterede (konstateret ved gentagne målinger). En undersøgelse af DRs erhvervsdækning ville næppe falde meget anderledes ud.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]