[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Bill Gates: Skibe skal sejle på atomkraft
Atomkraft-selskabet Terra Power, som Bill Gates er formand for, indgår nu i en alliance med det formål at bygge små atomkraftværker til skibe.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Medstifteren af Microsoft og en af verdens rigeste, Bill Gates, har nikket ja til, at hans selskab, Terra Power indgår et samarbejde med tre andre selskaber om at bygge små atomkraftværker, som skal installeres i fremtidens skibe.
Terra Power fra USA er gået i samarbejde med Core Power fra England, franske Orano og amerikanske Southern Company. Målet er at bygge en lille atomreaktor, som skal installeres i skibe og dermed sikre, at fremtidens skibsfart bliver CO2-fri. Den nye aftale er omtalt på Splash 247.com.
Selv om Terra Power selv designer små atomreaktorer, er det et design fra Core Power, som man satser på. Den britiske virksomhed har udviklet det, man selv kalder et ”atombatteri”, som er en smeltet-salt-atomreaktor – altså samme grundidé, som de to danske atom-start-ups, Copenhagen Atomics og Seaborg Technologies arbejder med.
Core Power beskriver selv sin smeltet-salt-reaktor på følgende måde:
”Vores MSR har ingen bevægelige dele opererer ved meget høje temperaturer (700-800 grader, red.) og atmosfærisk tryk og kan fremstilles så små, at de kan installeres i store skibe. De kan masseproduceres og derfor blive så billige, at de kan producere energi billigere end gas, diesel og vedvarende energikilder.
Smeltet-salt reaktoren er i sandhed en radikal ændring af den konventionelle atomenergi-teknologi, og den åbner døren til en ’atom-æra version 2’, som imødegår klimaændringerne.”
Med hensyn til sikkerheden omkring reaktoren skriver Core Power: Atomreaktorer frembringer varme (som omsættes til damp, som driver en turbine, der laver strøm) og derfor er kølesystemet nøglen til sikkerhed. I en smeltet-salt-reaktor er kølevæsken samtidig brændslet (nemlig den smeltede salt, som indeholder brændsels-elementerne, f.eks. kugler af thorium.
Hvis processen i reaktoren skulle gå i stå ved et uheld, størkner den smeltede salt, og intet andet sker.
Faktisk regner de samarbejdende firmaer med at et ”atom-batteri” på et skib kan arbejde i 30 år uden behov for at få tilført nyt brændstof.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”6429″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7512″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7997″][/vc_column][/vc_row]