[vc_row][vc_column][vc_column_text]Danmarks største mediekoncern, Egmont, måtte se salget falde sidste år, hvor coronapandemien ramte verden.
Her faldt omsætningen til 11,5 milliarder kroner, hvilket er 8,5 procent mindre end året før, viser selskabets regnskab mandag.
Det var særligt udviklingen i Nordisk Film, som producerer film- og tv-serier i Norden og driver biografer, der ramte selskabet.
Her faldt omsætningen med cirka en tredjedel til 2,7 milliarder kroner. Det skyldtes særligt, at biograferne måtte holde lukket på grund af restriktioner for at inddæmme coronasmitten.
Det betød tabt omsætning på 700 millioner kroner og “et stort millionunderskud” trods hjælpepakker fra staten.
Tilbagegangen blev dog opvejet af en vækst i omsætningen på 700 millioner kroner andre steder i Egmonts forretning. Det var dog ikke nok til at sikre en vækst i omsætningen sidste år.
På bundlinjen blev overskuddet før skat løftet til 632 millioner kroner. Det er 32 millioner kroner mere end året før.
Koncernchef Steffen Kragh er stolt af, hvordan Egmont er kommet gennem 2020.
– Vi står stærkt som mediekoncern, og samtidig fortsætter væksten i vores digitale virksomheder, siger han i en pressemeddelelse.
– Vi er lykkedes med vores digitale transformation og strategi, som tager udgangspunkt i, at folk vil streame mere, game mere og handle mere online.
– Det blev yderligere accelereret under corona. Vi forventer vækst og yderligere investeringer i 2021, lyder det.
Egmont står blandt andet bag TV2 i Norge, forlaget Lindhardt og Ringhoff, spil til konsoller, en række reklamebureauer og e-handelsfirmaer.
Det var særligt digitale områder som tv-streaming, e-handel, spil og digitale bøger, som Egmont havde fremgang med i coronaåret.
Det er i tråd med koncernens strategi om at transformere forretningen, så der følges med den moderne forbruger online.
Derudover udgiver Egmont mere end 700 magasiner og ugeblade i 30 lande. I Danmark er det blandt andet Her & Nu, Euroman og ALT for damerne.
/ritzau/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]