[vc_row][vc_column][vc_column_text]
DSB sælger ud af IC4-dødsboet
DSB sælger ud, sådan at skandaleramte IC4-tog kan køre videre uden for nationens grænser. I hvert fald hvis en køber byder på. 11 togsæt er til salg.
Af Lars Abild, redaktion@indblik.net
Antallet af gange, hvor pressen har hæftet ordet ”skandale” på DSB’s 5 mia. kr. store indkøb af IC4-tog, er uendeligt. Det, som skulle være rygraden i trafikken på den danske jernbane, endte i det rene ingenting, og problemet blev alene løst ved, at de stærkt aldrende IC3-tog fortsat kan køre.
Men nu skal IC4-togene på nye eventyr. De skal væk fra den danske jernbane, og de dukker formentlig op et eller andet sted i Europa, hvor man stoler på, at togene, der blev bygget af den italienske virksomhed Ansaldo, kan køre, uden at bremserne svigter, eller der vil opstå mange af de andre sygdomme, toget har lidt af.
Indblik.net har fra DSB modtaget salgsmaterialet på i første omgang 11 IC4-tog, og i salgsbrochuren er det oplagt, at DSB ser noget mere positivt på sine tog, end politikere, Rigsrevisionen og pressen har vurderet dem.
IC4-togene kan køre, og de kan sammenkobles med andre IC4-togsæt, hvilket tidligere har været et markant problem, så passagerkapaciteten øges. Og DSB gør i salgsmaterialet klart: ”IC4 trains are in regular operation now.”
En kommende køber skal ikke nødvendigvis forholde sig til DSB’s daværende direktions ageren, men en af de sager, der var oppe at vende i dansk presse, var en rabat, DSB sikrede sig hos Ansaldo, da virksomheden trods hundredvis af løfter ikke kunne levere de lovede tog.
Der var tale om en rabat på cirka 500 mio. kr., hvis DSB købte reservedele eller lagde en ny ordre hos Ansaldo på rundt regnet 1.000 mio. kr. Ingen af delene fandt sted, så rabatkuponen blev ikke indløst.
I DSB fik medarbejdere sig også gedigne overraskelser med de italienske tog. Adskillige af dem i den samlede ordre på mere end 80 tog til cirka 5.000 mio. kr. kom ikke til Danmark, men stod i årevis uvirksomme i plasticposer i Italien.
En tidligere ledende medarbejder i IC4-projektet har fortalt til Indblik.net, at man naturligvis inspicerede sit indkøb, men at han tabte kæben, da han så, at der var vokset græs i bunden af et togsæt.
Farvel til kritisk sikkerhedschef
Det er muligvis ikke den bedste tid for tid for togudsalg for i juni, meldte DSB ud, at ”35 IC4-togsæt tages midlertidigt ud af drift.” og at: ”DSB har konstateret en potentiel teknisk fejl på en række renoverede køre-bremsekontroller til IC4-togsæt. Leverandøren af de renoverede køre-bremsekontroller har ikke fikseret tandhjulene i kontrollerne korrekt, og tandhjulene kan skride ud af position. Sker det, kan togsæt med de renoverede køre-bremsekontroller udelukkende nødbremse/farebremse,” som det fremgår af pressemeddelelsen.
IC4-togenes bremser har altid være et gådefuldt element. En tidligere sikkerhedschef i DSB advarede om de svære problemer med bremserne, hvorefter DSB’s topledelse sendte ham hjem med en økonomisk mundkurv.
Tilbage i tiden var den manglede bremseevne med til, at et IC4-tog på vej over Fyn var tæt på med 180 kilometer i timen at køre op i et godstog, der kørte med væsentligt lavere hastighed.
Da bremserne med ét af uforklarlige årsager begyndt at virke, så togulykken i sidste øjeblik udeblev, var det en skræmt togfører, der ringede til Banedanmark. Han var, som han fortalte til vagtcentralen, tæt på at løbe ned igennem toget. Så tæt var kollisionen med IC4-toget fyldt med passagerer på godstoget.
Det er ikke første gang, at DSB skiller sig af med tog produceret af Ansaldo. Lillesøster i halv længde og motorkraft – IC2 – blev solgt i 2017. Der var tale om 15 IC2-togsæt til en indkøbspris på 800 mio. kr., der blev solgt til Rumænien for, hvad der angiveligt var et symbolsk beløb. DSB ville ikke oplyse det.
Dengang understregede DSB, at så var det helt slut med IC2 i Danmark. Togene var købt som beset. Derfor havde Derfor havde DSB ikke “nogen form for garantiforpligtelser”.
Endnu en skandale på jernbanen
”Vi har valgt at sætte 11 overtallige IC4-tog til salg, fordi vi vurderer, at vi har de togsæt, som vi skal bruge til dække behovet frem til omkring 2025-2026, hvor Banedanmark har elektrificeret store dele af jernbanenettet og opgraderet signalsystemet til det nye ERTMS. Til den tid forventer vi ikke længere at have behov for IC4-togene,” siger DSB-direktør for strategi og togmateriel Jürgen Müller.
”Det nye ERTMS” dækker over, at der skal nye signaler på jernbanen, og er et projekt, som allerede har løftet sig op til en endnu større økonomisk skandale end IC4. Projektet er blevet adskillige milliarder dyrere, end Banedanmark lovede politikerne, og problemerne med at ”udrulle” det er fortsat enorme.
DSB oplyser, at man på nuværende tidspunkt råder over 63 driftsklare IC4-togsæt og altså de 11 hensatte togsæt, der er udbudt til salg.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7231″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7393″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7566″][/vc_column][/vc_row]