[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Ejendomsmægler bliver internt undersøgt for overpriser
Danske Bank prøver internt at finde ud af, om banken har favoriseret sin egen ejendomsmæglerkæde, Home, på bekostning af kunder.
Danske Bank har set sig nødsaget til at undersøge, om Home, bankens eget ejendomsmæglerfirma, tager for høje salærer. Det gælder blandt andet, når par skulle skilles og huset sælges. Eller at der af forskellige andre årsager ikke længere var økonomi til at afbetale på lånet.
Det fremgår af det brev på 120 sider, Danske Bank afleverede til Finanstilsynet i 10. september i forbindelse med bankens system til at indkræve gæld fra insolvente kunder, hvor der igennem år blev opkrævet for meget på grund af fejl i bankens inkassosystem. Og der ikke blev taget hånd om fejlene, selvom flere af dem var kendt internt i banken i en årrække.
Undskyld, undskyld, undskyld
Ledelsen lagde sig fladt ned over for Finanstilsynet og sine kunder:
”Vi vil gerne understrege, at vi vil kompensere alle de kunder, der er økonomisk påvirket af de fire hovedårsager (”root causes”), som vi beskriver i denne redegørelse. Sagen skyldes de beklagelige systemiske fejl i bankens inkassoproces, der er konstateret i forbindelse med en grundig analyse af bankens inkassosystemer. Den 10. september 2020 besluttede vi endvidere at tilbyde alle potentielt berørte kunder at sætte tilbagebetalingen af deres gæld i bero uden omkostninger for dem.”
Men brevet dækker også en anden sag, der hidtil ikke har været kendt – nemlig at Danske Bank har undersøgt sine egne ejendomsmæglere i Home for, om der over for en særlig gruppe af kunder er opkrævet for meget i mæglergebyr.
Konkurrencedygtige priser på mæglersalær
Danske Bank ønsker ikke at udtale sig om sagen, men der har været en undersøgelse i gang for at se, om Home har været lige kæk nok, når der skulle skrives regninger til kunder.
Ifølge Indblik.nets oplysninger har problemstillingen været, at Danske Bank i for høj en grad valgte sin egen ejendomsmægler, når eksempelvis nyskilte par skulle sælge huset. Og derved ikke fik efterprøvet, hvorvidt der var tale om en konkurrencedygtig pris på salg af huset til et par, der i forvejen kunne være økonomisk presset.
Det er ikke den mest tilgængelige og umiddelbare tekst, Danske Bank benytter i sit brev til tilsynet, hvor der står:
”Home-problemstilling – mæglersalærer. Resumé: Dette er et område, hvor der kan have været en interessekonflikt vedrørende mæglersalærer i forbindelse med ”voluntary deficit sales”. Problemstillingen vedrører alene home, og proceduren er rettet i juli 2019, så der tages højde for eventuelle problemstillinger. Det udpegede team har identificeret problemstillingens karakter og konkluderet, at ejendommenes tilstand ikke blev taget i betragtning i den oprindelige analyse. Projektet har analyseret hele porteføljen af kunder med ”voluntary deficit sales” og udarbejdet en grundig analyse af de godkendte salærer for salgsporteføljen.”
Med andre ord har banken haft et team til at undersøge sagerne, der ikke opgøres i antal, hvilket understreger sagens alvorlighed. Holdet bag dataanalyserne er hidtil kommet frem til, at Home ikke har taget systematiske overpriser, ligesom andre ejendomsmæglerfirmaer fra tid til anden også er blevet benyttet.
Det har ikke været muligt at få oplyst fra banken at få oplyst, hvilke beløbsstørrelser der er tale om.
Det hører med, at hushandler ikke er en entydig størrelse, når det kommer til tiden, der går, før et hus sælges. Salæret i procenter af handelsprisen kan også være vidt forskelligt, alt efter om det er milliondyr villa i nærheden af en de større danske byer, der bliver solgt, eller omvendt i en mindre dansk by.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7062 “][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=” 9148 “][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=” 9225 “][/vc_column][/vc_row]