Mere end hver fjerde solgte bil i maj var i den grønne kategori.
Det oplyser De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.
Der blev i maj indregistreret 16.825 nye biler i Danmark. Knap syv procent af dem var elbiler, og dermed er andelen fordoblet over det seneste år.
21 procent af de solgte biler var plugin-hybrid, hvilket er fire gange så højt som for et år siden.
De to grupper er i kategorien grønne biler, da de ikke udelukkende kører på benzin eller diesel.
– Bilsalget vidner om, at dansk økonomi grundlæggende er kommet stærkt tilbage efter coronakrisen, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
– De grønne biler fortsætter deres fremgang, hvilket er et resultat af lavere afgifter samt et større udbud af grønne modeller fra bilproducenterne, siger han i en pressemeddelelse.
Der er i Folketinget lavet en aftale, hvor målet er at nå en million grønne biler i 2030.
I dag er der samlet set indregistreret 83.664 i Danmark.
Bilsalget er blandt en lang række nøgletal, som økonomer følger for at måle lysten hos forbrugerne til at bruge penge. Det kan sige noget om temperaturen i økonomien.
Bilsalget var omkring årsskiftet præget af store udsving, da der ved årsskiftet trådte nye afgifter i kraft.
Det betød, at der var et meget lavt salg i de første måneder af 2021, men nu er salget tilbage på et mere stabilt niveau, vurderer Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank.
– Det peger på, at bilsalget efterhånden har stabiliseret sig efter en voldsom rutsjetur i vinteren, hvor afgiftsomlægningen til nytår gjorde, at mange fremrykkede deres bilkøb til før jul, mens salget styrtdykkede i januar og februar, siger hun i en kommentar.
/ritzau/