Nu sker det: Kunstig intelligens stormer frem

Den amerikanske it-gigant, Amazon.com, har 85 produkter på vej, som udelukkende styres med TALE. De er alle baseret på kunstig intelligens.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Nu sker det: Kunstig intelligens stormer frem

Den amerikanske it-gigant, Amazon.com, har 85 produkter på vej, som udelukkende styres med TALE. De er alle baseret på kunstig intelligens.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Vedens 7 mest værdifulde selskaber, som jo bl.a. er Google, Apple, Facebook, Microsoft , Amazon, IBM opkøber start-up virksomheder, der arbejder med AI, kunstig intelligens. Det er nu, kunstig intelligens, også kaldet machine-learning eller erfarings-systemer, for alvor begynder at vinde indpas i de produkter, vi alle sammen bruger. Det er konklusionen fra en konference om Kunstig Intellgens, Computerworld netop har afholdt.
Princippet om, at computere kan uddrage erfaringer af store mængder data, har været kendt i mange år, men først nu indeholder maskinerne så meget regnekraft, at de kan behandle store mængder data med utrolig hastighed. Og de fleste it-brugere vil først vil møde AI ved, at man kan tale til sin computer og bede den udføre de funktioner, man ønsker. Man kan f.eks. diktere et møde-referat, som computeren herefter arkiverer eller sender til de øvrige mødedeltagere.
En anden fuktion, vi er begyndt at møde, er billedgenkendelse. Med kunstig intelligens opnår man en billedgenkendelse, som er væsentlig bedre end noget menneske kan præstere. Og IBM har med AI udviklet en graviditets-app med 21 parametre, som hjælper den gravide til at vurdere, om barnet i maven nu trives, som det skal.
Danmark er faktisk godt med i forskning i kunstig intelligens, og flere start-ups er opstået fra danske forskningsmiljøer. En af dem er den 11 måneder unge SupWiz, som er i fuld gang med at implementere kunstig intelligens til at forbrdre virksomhedernes kunde-service og support. Det sker ved, at kundens opkald mødes af en intelligent chatbot, som kan sortere problemerne, så kunden altid kanaliseres hen til den rigtige support medarbejder. Det sparer tid og mange frustrationer.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?