Oplevelsesindustrien i opråb: Krav om coronapas koster os dyrt

Foto: Netcompany

Coronapasset bør droppes fra 1. juli, lyder det.

Af Benjamin Vejsager, benjamin@indblik.dk

En lang række erhvervsorganisationer med forbindelse til den danske oplevelsesindustri er gået sammen i et debatindlæg, som kan læses i Jyllands-Posten.

De har et klart budskab til regeringen: Drop kravet om coronapas fra 1. juli.

I og med at smittetallet er faldende, og at alle borgere over 50, der ønsker det, er vaccineret, mener de særligt ikke, at der længere er behov for et coronapas i den danske oplevelsesindustri.

– Coronapasset afholder impulsive gæster, der endnu ikke er vaccineret eller mangler en frisk test, fra at tage på restaurantbesøg, i tivoli eller til koncert.

– På restauranter udgør de spontane gæster 60 pct. af de besøgende, og de økonomiske tab relateret til kravet om coronapas løber derfor op i adskillige millioner kroner hver dag. Ud over det økonomiske minus pga. mistede gæster har virksomhederne også store udgifter til kontrol af hver eneste gæst, fremgår det i debatindlægget.

Det bliver også pointeret, at juli måned forventes at blive “udfordrende” for oplevelsesindustrien, særligt grundet de mange restriktioner for turister, der til tider ville kunne virke forvirrende.

– Vi opfordrer regeringen til at droppe kravet om coronapas i oplevelsesindustrien pr. den 1. juli. Skulle der blive behov for det, kan coronapasset hurtigt aktiveres igen. Men her og nu er det ikke proportionelt at fortsætte brugen af coronapas hen over hele sommeren, når smittetallene er så lave, mens de økonomiske og administrative byrder for vores erhverv er så store.

Danmark, Norge og Østrig er de eneste lande i Europa, som forlanger fremvisning af coronapas i oplevelsesindustrien.

[adning id="17957"]

Fik du læst?