Tidligere ærkebiskop: ”Gud har skabt en profet i Greta Thunberg”

Foto: Per Grunditz/Shutterstock.com

Fra et cirkustelt i Norge udtaler den tidligere ærkebiskop, Sir Rowan Williams, at den svenske klimaaktivist er en profet oprejst af Gud.

Af Philip Friis, philip@indblik.dk

Den tidligere ærkebiskop af Canterbury, Sir Rowan Williams, fra det højeste kirkelige embede i den anglikanske kirke, sammenlignede for nylig den svenske klimaaktivist Greta Thunberg med bibelske profeter.

Den britiske teolog og forhenværende ærkebiskops udtalelse fandt sted sted under en kristen festival ved navn Korsvei-festivalen i den norske by Sljord.

Mere præcist var det i forbindelse med en paneldiskussion, at Williams, som deltog via en video-forbindelse, sammenlignede den svenske klimaaktivist med profeter fra Bibelen.

Den norske avis Vårt Land beretter, at Williams efter at have udtrykt sin dybe beundring for Thunberg, beskrev den 18-årige klimaaktivist som “et meget godt eksempel på en profetisk stemme”.

Endvidere hævdede den forhenværende ærkebiskop Williams, at Greta – ligesom profeten Jeremias – var ankommet som en kraft til at tale til nationerne, og fortsatte endda med at omtale Gud som sendebud:

– Gud har skabt en profet i Greta Thunberg på en måde, som ingen har kunne forudsige. Hun har sagt ting, som ingen andre kunne have sagt. Gudskelov for hende!

Greta Thunberg er blevet sammenlignet med guddommelige figurer før

Profeten, som Sir Rowan Williams sammenlignede Thunberg med, er som sagt profeten Jeremiah fra Det Gamle Testamente.

Men det er faktisk ikke første gang, at den 18-årige svensker bliver sammenlignet med højtstående bibelske figurer – og endda ikke første gang, at en kirkelig repræsentant gør det.

For eksempel hyldede den skånske Linhamn kirke Thunberg som efterfølgeren til selveste Jesus Kristus, og uddybede i et opfølgende tweet, at hun var en god rollemodel for os alle.

Helt præcist skrev Linhamn kirken 1. december i 2018:

– Bekendtgørelse! Jesus af Nazareth har nu udpeget en af ​​hans efterfølgere, Greta Thunberg.

Anna Ardin, der er dekan i den svenske kirke, har også hævdet, at Thunberg er en profet i vores tid, ligesom de bibelske figurer Ezekiel, Esajas, Elias og Jeremias engang var, og skrev i en kronik i den kristne avis Kyrkans Tidning følgende:

– Vi vil påstå, at Sverige har en profet, der er aktiv – lige nu. Hendes navn er Greta Thunberg, og hun kan fuldt ud sammenlignes med Bibelens profeter, og dekanen understregede afslutningsvis:

– Pointen er, at vi skal lytte til budskabet, fordi budskabet kommer fra Gud. Det kræver en radikal omstilling til et liv og et samfund uden fossile brændstoffer.

[adning id="17957"]

Fik du læst?