Tobaksgigant træt af myndighederne: Vil selv få folk til at kvitte cigaretterne

Foto: ecigarettereviewed.com
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Myndighederne løfter ikke opgaven med at præsentere alternativer til cigaretter og anden røgtobak, lyder det fra tobaksfirmaet Philip Morris.

Af Claes Theilgaard, claes@indblik.net

Tobaksfirmaet Philip Morris vil oplyse om faren ved cigaretrygning og oplyse om mindre skadelige alternativer. Derfor har firmaet sat gang i en oplysningskampagne under overskriften “Smokefree Future”, skriver Markedsføring.

– Da myndighederne ikke løfter opgaven, så bliver vi selv nødt til at levere nuancerne gennem en kampagne, siger Christopher Arzrouni, kommunikationschef i Philip Morris, til Markedsføring.

– Vi er jo fuldstændig enige med eksempelvis Sundhedsstyrelsen i, at cigaretter og andre former for røgtobak er ekstremt farlige, men der gøres meget lidt i myndighedernes kampagner for at ”nudge” storrygerne til at prøve et mindre skadeligt tobaks- eller nikotin-alternativ, uddyber han og fortsætter:

– Og dermed sker der meget lidt. Vi må jo ikke reklamere for tobaksalternativerne. Det kan ende i et sundhedspolitisk selvmål, fordi rigtig mange danskere ganske enkelt ikke er klar over, at selvom alle tobaksprodukterne er skadelige, så findes der rent faktisk alternativer, der er langt mindre belastende for kroppen end cigaretter.

Philip Morris er et af de største tobaksfirmaer i verden og står bl.a. bag kendte brands som Marlboro, Chesterfield og Skjold.

Firmaets oplysningskampagne kører på flere danske mediesites.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

 

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.