2020: Ulykker, der ikke gik i opfyldelse

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

2020: Ulykker, der ikke gik i opfyldelse

Millioner døde, ingen olie og masser af sult. En række dystre forudsigelser om det runde årstal 2020 har vist sig at være falske alarmer.
Af Morten Okkels, mok@indblik.net
Vil vi overhovedet have olie tilbage i 2020? Nej, sagde den daværende bestyrelsesformand for olieselskabet Exxon U.S.A i 1987. I hvert fald vil der ikke være olie nok til at holde vores interesse fangen, sagde William Stevens til avisen Washington Post.
Men det modsatte skete. Olieproduktionen er gået op, og det samme er de tilgængelige oliereserver, fordi der er udviklet ny teknologi. Sådan fremgår det af amerikanske Fox News, der har samlet sin egen top 5 over voldsomme 2020-dystopier, der ikke gik i opfyldelse.
Den tørlagte oliereserve er en af dem, men andre er endnu voldsommere. For eksempel formodningen om, at ulighed i teknologiske muligheder vil få en milliard mennesker til at sulte – mens den reelle udvikling er, at en milliard mennesker har oplevet et løft ud af ekstrem fattigdom.
I den helt vilde ende fremgik af Reuters i 1997, at millioner af mennesker ville være døde af menneskeskabte klimaændringer.
”Det er utroligt, at offentligheden fortsat kan tro på forudsigelserne af dommedag trods et 95 procents fald i vejr-relaterede dødsfald over de seneste 100 år,” siger klimaforsker Roy Spencer til Fox News.
Allerede i 2010 lavede forfatteren sin første liste over ulykker, der aldrig indtraf. Det omfattede både, at det ville blive væsentligt koldere og varmere, samt en formodning om, at England ville holde op med at eksistere.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2225″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4347″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4231″][/vc_column][/vc_row]

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.