Afsløring: Sundhedsstyrelsens coronareklamer har kostet skatteyderne 45 millioner kroner

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Sundhedsstyrelsens massive reklamekampagne under coronakrisen har kostet de danske skatteydere dyrt. Det viser en aktindsigt, som Indblik har fået.

Af Claes Theilgaard, claes@indblik.net

Sundhedsstyrelsens reklamer har været overalt under coronakrisen.

I TV, ved busstoppesteder, i radioen, i aviser og på sociale medier er danskerne blevet mødt af bl.a. Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, som er kommet med formaninger og påmindelser om restriktioner, anbefalinger og krav, der skal holde smitten med coronavirus nede.

Den massive annoncering fra Sundhedsstyrelsens side under coronavirusudbruddet har kostet de danske skatteydere dyrt. Det viser en aktindsigt, som Indblik har fået.

I alt løber udgifterne til annoncering i forbindelse med coronavirus op i 45 millioner kroner.
45.129.901,50 kroner, hvis man skal være helt præcis.

Tallet dækker styrelsens samlede annonceringsudgifter for hele regnskabsåret 2020 samt de bogførte udgifter for 2021 frem til og med den 14. marts.

I den aktindsigt, som Indblik har fået, fremgår det endvidere, hvad det store annonceringsbudget er blevet brugt på.

De 45 millioner kroner er blevet brugt både på medie- og reklamebureauer, mens Sundhedsstyrelsen også har kastet et millionbeløb efter direkte annoncering på de sociale medier Facebook og Twitter.

I alt har Sundhedsstyrelsen således brugt 1.616.793,50 kroner på direkte annoncering på Facebook og Twitter.

[adning id="17957"]

Fik du læst?