BBC får konkurrence fra borgerlig tv-station

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

BBC får konkurrence fra borgerlig tv-station

Et nyt værtsbåret nyhedskoncept skal give briterne, hvad de mangler hos etablerede nyhedsmedier, når GB News går i luften næste år.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblk.net
Engang i 2021 går en ny britisk tv-nyhedskanal i luften for at give landets befolkning et borgerligt alternativ til de eksisterende dominerende nyhedskanaler, BBC og Sky News. GB News er navnet, og kanalens frontfigur bliver en meget kendt og respekteret journalist, Andrew Neil.
Andrew Neil, 71 år, har en lang karriere bag sig i kvalitetsjournalistik i Storbritannien. Først hos The Economist, så i 1980’erne som chefredaktør af The Sunday Times, som eksellerede i undersøgende journalistik, og som i hans tid blev en af Storbritanniens vigtigste aviser. Han var med til at lancere Sky Television, da mediemogulen Rupert Murdoch i 1989 fandt på at sende satellit-tv og udfordre de eksisterende tv-stationer BBC og ITV.
Neil er også forfatter til flere bøger og har i de senere år arbejdet som tv-journalist på BBC med sit eget program. Han er elsket af publikum for de vanskelige spørgsmål, han stiller sine samtalepartnere, og er til gengæld så intimiderende for visse politikere, at nuværende premierminister Boris Johnson nægtede at stille op til interview hos ham under valgkampen i december 2019.
Værtsbårne nyhedsprogrammer
GB News satser på at tiltrække de seere, som synes, at dagsordenen på BBC og Sky News er venstreorienteret og ’woke’ i sin fremstilling af nyhedsbilledet. Den kommende tv-station vil læne mod centrum-højre, og den vil især adskille sig fra de øvrige nyhedsstationer i sin måde at præsentere nyhedsstoffet på.
Man vil ikke lave ”rullende” nyheder – altså dække begivenheder direkte, når de sker. Det er en utrolig kostbar form for journalistik. I stedet har man set til USA, hvor publikum strømmer til visse programtyper, som især findes på Fox News – den konservative tv-station i USA, (som i øvrigt ejes af Rupert Murdoch).  Fox News har nogle værtsbårne nyhedsprogrammer, især med værterne Sean Hannity og Tucker Carlson, hvor værterne sætter nyhederne i perspektiv med et borgerligt udgangspunkt.
Den type programmer er simpelthen de mest sete nyhedsprogrammer i USA i øjeblikket
Andrew Neil vil få sit eget program, fire aftener om ugen, og det ventes at blive stationens signaturprogram.
En kostelig lancering
GB News har meddelt, at det vil koste 65 mio. pund (ca. 530 mio. DKK) at lancere kanalen, som efterfølgende skal leve af reklamer. Det er den amerikanske Discovery Inc., som stiller pengene til rådighed.  BG News har fået normal britisk sendetilladelse og kan derfor operere på lige fod med eksempelvis ITV-stationerne.  Discovery er store i Danmark, hvor man ejer stationerne Kanal 4, Kanal 5 Kanal 6, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 og Discovery Channel.
For journaliststanden i Storbritannien er GB News en god nyhed. Mens næsten alle nyhedsorganisationer fyrer journalister i disse år, bliver der arbejde til over 100 journalister på den nye kanal.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7288 “][/vc_column][vc_column width=”1/3”][qk_post id=”9235 “][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”9623”][/vc_column][/vc_row]

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?