Denne nye danske teknologi bliver nu brugt til kontrol af dit coronapas – kan også tjekke din etnicitet og dit humør

Foto: Shutterstock
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Et nyt dansk ansigtsgenkendelsesværktøj bliver nu brugt til kontrol af coronapas, men kan også aflæse din alder, din etnicitet og dit humør.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

Det danskudviklede ansigtsgenkendelsesværktøj JustFace blev oprindeligt tiltænkt som værktøj til medlemskontrol – men nu anvendes det også til coronapastjek.

Samtidig kan butikker bruge systemet til alle mulige analyser af kundeprofiler.

Systemet, der anvender kunstig intelligens, scanner 36.000 punkter i et ansigt og kan ifølge Børsen også aflæse humør, alder og etnicitet.

Det bliver i fitnessbranchen brugt som medlemskontrol – men man har man nu fået øjnene op for, at det også kan anvendes til kontrol af coronapas.

JustFace markedsfører også dem selv på deres digitale løsning til coronapastjek.

Medlemmer af fitnesscentrene skal selv registrere sit gyldige coronapas og uploade et portrætfoto i den app-baserede løsning, oplyser Computerworld.

Ansigtsgenkendelsesværktøjet bruges allerede i 30 danske fitnesscentre – men selskabet har langt større ambitioner.

JustFace går benhårdt efter at sætte sit præg på detailhandlen, hvor butikker kan bruge systemet til alle mulige analyser af kundeprofiler.

De sigter efter at få 40.000 retailkunder inden for et par år og har allerede nu en aftale i hus med en international kæde, som består af 2.500 butikker.

Efter sommer vil kæden afprøve deres system i 50 butikker, skriver Børsen.

– Justface Fitness er en dansk AI virksomhed, der arbejder med biometriske metoder og dataanalyse, skriver Just Face på deres hjemmeside.

– Vores analytics-platform giver fitnesscentre et unikt indblik i deres medlemmer og hjælper dem med at reducere snyd, overholde COVID-19 restriktionerne samt optimere på deres fysiske bemanding.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.