[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Forskning: ’Almindelige mennesker’ farver nyhederne
Det gør nyhedsdækningen mindre informativ, når medierne bruger journalistiske cases – altså de såkaldte almindelige mennesker, der er med i nyhedsindslag.
Af Morten Okkels, mok@indblik.net
Hvad betyder det for nyhedsdækningen, at snart ethvert indslag på tv-stationerne skal følges af en ’case’, hvor en almindelig borger i Danmark skal udtale sig om, hvordan et problem mærkes? En hel del, skriver forskere David Nicolas Hopmann, Kim Andersen og Morten Skovsgaard i indlægget Derfor skal du passe på, når du ser en ‘almindelig’ dansker i nyhederne.
”Konkret undersøgte vi, om nyhedsjournalistik med almindelige borgere som cases opleves som mere informativ og fængende. Det overordnede svar er, at journalistik med cases opleves som mere fængende, men at der faktisk er en tendens til, at denne type journalistik opleves som mindre informativ,” skriver de tre i deres indlæg på Videnskab.dk.
Mest påfaldende har forskernes eksperimentelle studier understreget, at brugen af case kan påvirke folks politiske holdninger. Når et politisk forslag præsenteres, og man ser en borger, der er nem at have sympati med, så vil medieforbrugeren identificere sig med borgeren på skærmen og hans interesse i et eller andet forslag.
”Forsimplet sagt: Når vi får at vide, at der er kommet en virus til Danmark, som ikke er særlig farlig, men vi samtidig bliver konfronteret med et eksempel på en borger, der er hårdt ramt af denne nye virus, vil vi ende med markant at overvurdere risikoen ved denne nye virus,” skriver forskerne, som også noterer deres tidligere studie, hvor f.eks. forældre blev mere politisk aktive imod skolelukninger efter at have set andre forældre i nyhedshistorier.
Journalistens opgave er dermed at afbalancere og overveje casens rolle, konstaterer forskerne. Grundlæggende er problemet, at det ligger dybt i menneskets natur at blive mere påvirket af konkrete mennesker end af abstrakt statistik, noterer de afslutningsvist.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7171 “][/vc_column][vc_column width=”1/3”][qk_post id=”8521 “][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=” 9235″][/vc_column][/vc_row]