Massiv mistillid: 6 ud af 10 tror, at danske medier bevidst laver fake news

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Et stort flertal af danskerne tror, at danske medier bevidst laver fake news.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

Denne mistillid deler hele 60 proces af danskerne, beretter Jyllands-Posten på baggrund af en rapport fra Kulturministeriet.

David Butz Pedersen, professor ved Institut for Kommunikation og Psykologi ved Aalborg Universitet, vurderer, at selvom der ikke er noget historisk sammenligningsgrundlag for tallet, er det stadig chokerende højt.

– Min vurdering vil være, at det er et højt tal. Det vidner om en mistillid til danske medier.

Men spørger man ind til de nyhedskilder, som de adspurgte selv bruger, ser tillidsbilledet straks anderledes ud.

66 procent af de adspurgte i målinger er enten helt enige eller enige i, at de nyhedskilder som de selv bruger, er sande og kun bringer fake-news ved fejltagelser.

Mens 20 procent enten er uenige eller delvist uenige i at de nyhedskilder, som de selv bruger, er sande.

I Kulturministeriets rapport Medietillid, fake news og fakta-tjek er tallene baseret på en måling fra Kantar Gallup, som har adspurgt 2.031 danskere over 18 år.

Eftersom dataindsamlingen er fra 2019, er det endnu uvist, om pandemien har haft en indflydelse på befolkningens tillid til danske medier.

For nyligt blev TV 2 afsløret i at have lavet en bevidst falsk nyhedshistorie op til grøndlandske valg.

Læs mere om det her.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.