Minkskandalen: Denne nye regelændring skal sikre, at beviser ikke går tabt

Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Fødevareministeriet og Miljøministeriet stopper nu automatisk sletning af mails, for at sikre materiale med relevans i minkskandalen.

Af Jeppe Caspersen, jeppe@indblik.dk

Automatisk sletning af mails er blevet sat på standby i Fødevareministeriet og Miljøministeriet, skriver Altinget.

Dette sker for at sikre, at Grundlovskommissionen – også kaldet granskningskommissionen eller Minkkommissionen – kan få adgang til relevante medarbejderes mails, fortæller Fødevareministeriet.

Denne kommission er netop nu i gang med at kulegrave forløbet omkring den socialdemokratiske regerings ulovlige – og ifølge flere jurister grundlovsstridige – ordre om at aflive alle danske mink tilbage i efteråret 2020.

Kommissionen har et år til at undersøge skandalen til bunds og placere ansvaret blandt de involverede – herunder bl.a. tidligere fødevareminister Mogens Jensen samt statsminister Mette Frederiksen.

Regelændringen gælder dermed også eksempelvis Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen, skriver Altinget.

I forlængelse af henvendelse fra Minkkommissionens formand til de berørte ministerier har Miljøministeriet taget initiativ til, at Statens It ikke sletter fratrådte medarbejderes postkasser efter 90 dage, som ellers er standardopsætningen hos Statens It, fortæller miljøministeriet.

Før denne ændring, blev fratrådte medarbejderes postkasser slettet 90 dage efter deres sidste arbejdsdag. Nu er der ingen slutdato.

– Minkkommissionens formand har anmodet om, at ministerierne gør opmærksom på, at styrelserne også kunne have kommissionens interesse, hvorfor det midlertidige slettestop også gælder for styrelserne, skriver Fødevareministeriet.

[adning id="17957"]

Fik du læst?