Mystik efter Kina-besøg: Er Jeppe Kofod blevet offer for kinesisk propaganda?

Foto: Gints Ivuskans/AFP/Ritzau Scanpix
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Har Jeppe Kofod udmeldt, at Danmark er tilhænger af et ét-kinaprincip, eller er han blot offer for kinesisk propaganda?

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk 

Sidste fredag var udenrigsminister Jeppe Kofod (S) i Kina for at mødes med den kinesiske udenrigsminister Wang Yi, skriver Jyllands-Posten.

Og hvis man skal tro på det kinesiske udenrigsministeriums udlægning af dette møde, har Jeppe Kofod meddelt, at Danmark overholder det såkaldte ét-kinaprincip. 

Hvis det er rigtigt, har Danmark på drastisk vis skiftet kurs. Danmark har nemlig indtil nu, ligesom mange andre vestlige lande, ført en såkaldt ét-kinapolitik og ikke et ét-kinaprincip. Og der er en væsentlig forskel på disse to begreber.

Hvis man som land fører en ét-kinapolitik, vil det sige, at man anerkender, at der kun findes én kinesisk regering.  Det begreb er adskilt fra ét-kinaprincippet, som er et princip ”hvor Kina insisterer på, at Taiwan er en umistelig del af ét Kina, der skal genforenes en dag”, som BBC formulerer det.

Samtidig skriver det kinesisk statsejede, engelsktalende medie CGTN i et Twitter-opslag om mødet, at ”Kina byder Danmarks forpligtelse til et ét-kinaprincip velkommen”.

Thomas Rohden, som er formand for Dansk Kina-Kritisk Selskab, betragter det som et voldsomt slag fra Danmark mod Taiwan, hvis udlængingen fra CGTN altså holder stik.

– Det her SKAL afklares! Har @JeppeKofod ændret den danske udenrigspolitik til at støttet et et-Kina princip? Voldsomt slag mod Taiwan hvis udlægningen fra CGTN holder stik!, skriver han på Twitter.


Hvis der derimod ikke viser sig at være hold i truslerne, og Jeppe Kofod dermed har været offer for kinesisk propaganda, mener Thomas Rohden, at Kofod straks bør irettesætte kineserne.

– Han må gøre det klart over for det kinesiske udenrigsministerium og stats-tv, at Danmark ikke følger ét-kinaprincippet, og at vi gerne vil frabede os at blive brugt i en propagandamæssig sammenhæng, siger han til Jyllands-Posten.

Udenrigsministeriet afviser i et skriftligt svar til JP, at Kofod har tilkendegivet støtte til et ét-kinaprincip, hvilket ministeriet også siger, at de har mindet kineserne om efterfølgende.

Alligevel fremgår det i stadig i skrivende stund i den kinesiske udlægning, at ”Danmark holder sig til ét-kinaprincippet”.

Jeppe Kofod har på det sidste været kritiseret for at give for meget efter overfor det kinesiske regime.

Kinakritikeren Thomas Rohden, som også er medlem af regionsrådet for Radikale Venstre i Region Hovedstaden, fik sine valgplakater revet ned fra den kinesiske ambassade. Kina opfattede nemlig plakaterne som en provokation. 

Flere af Folketingets politikere opfordrede da Jeppe Kofod til at tage sagen op med den kinesiske ambassadør. 

Dog ville Kofod ikke reagere på opfordringerne, før der kom en konklusion fra politiets efterforskning. Læs mere om det her.

Derudover ville Jeppe Kofod ikke mødes med Ted Hui, som er demokratiforkæmper fra Hong Kong, da Kofod mente, at Danmarks forhold til Kina var for vigtigt. 

Læs mere om det her.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?