Nyt projekt skal omdanne vind til brint

Energi-producenten Ørsted har sammen med en række industripartnere fået 34,6 mio. kroner i støtte til at etablere et demonstrations-projekt på Avedøreværket, som skal omdanne strømmen fra havvindmøller til brint.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Nyt projekt skal omdanne vind til brint

Målet er at forsyne transportsektoren med CO2-frit brændstof.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Energi-producenten Ørsted har sammen med en række industripartnere fået 34,6 mio. kroner i støtte til at etablere et demonstrations-projekt på Avedøreværket, som skal omdanne strømmen fra havvindmøller til brint. Brint kan erstatte benzin og diesel som brændstof i biler og kan dermed være en del af transportsektorens omstilling til CO2-frit brændstof.
Pengene kommer fra EUPD, Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, under Energistyrelsen, og er en del af bestræbelserne på at reducere udledningen af CO2.
Ørsteds samarbejdspartnere er Everfuel Europe A/S, NEL Hydrogen A/S, GreenHydrogen A/S, DSV Panalpina A/S, Brintbranchen og Energinet Elsystemansvar A/S. Projektet hedder H2RES og består først og fremmest i at etablere et elektrolyseanlæg på Avedøreværket, som kan bruge strømmen fra de to nærliggende havvindmøller til at udskille brint fra vand.
Brint bruges allerede i dag i stort omfang i europæisk industri, men brinten produceres hovedsagelig ved omformning af fossile brændstoffer, hvorved der udledes drivhusgasser. Men ved at bruge elektrolyse til at producere brint, drevet af vindmøllestrøm, bliver brint en fornybar ressource.
Brintproduktionen på Avedøreværket forventes at gå i gang i 2021 og blive på ca. 600 kg pr. dag. Det er brint nok til at dække 20-30 bussers behov og sideløbende give mulighed for at teste anvendelse i lastbiler og taxaer.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4336″ img_size=”750×470″ add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”23px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Anders Nordstrøm, der er Vice President og chef for Ørsteds brintaktiviteter, siger i en pressemeddelelse:
”Den tunge vejtransport er en af de sektorer, som kan gøres grønne ved indirekte elektrificering med brint, produceret på fornybare kilder (vind). Men fornybar brint er i dag dyrere end brint, produceret på gas og kul, og derfor er det vigtigt, at vi nu kommer i gang med at demonstrere teknologien og samle erfaringer, som gør det muligt at opskalere og effektivisere teknologien, så vi kan producere bæredygtig brint til en pris, der kan konkurrere med de fossile alternativer.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3615″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”816″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3556″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?