Radikal kommunalvalgskandidat: Forbyd privatbilisme i København

PR-foto

Radikal kandidat mener, at privatbilisme i København er “fuldstændig unødvendigt” og bør forbydes. 

Af Benjamin Vejsager, benjamin@indblik.dk 

Hvis man bor i København og foretrækker at tage sin bil til arbejde, vil det fremover ikke bare blive vanskeligt, men sågar ulovligt at gøre, hvis kommunalvalgskandidat for Radikale Venstre, Jino Victoria Doabi, fik sin vilje. 

I et debatindlæg i Politiken skriver hun, at hun mener, at man fra kommunalpolitisk hold bør gøre noget for at mindske “larm, luftforurening og trafikerede veje”. Her foreslår hun så, at en løsning på problemet kunne være at forbyde private biler at køre på vejene i København. 

Idéen er, at privatbilisme skal forbydes til fordel for offentlig transport.

– Interessant er det, at vi har et område (København K), hvor mulighederne for offentlig transport og cyklisme er sublime, men alligevel kan man stadig køre rundt i de små gader i Middelalderbyen. I 2017 forsøgte man i Københavns Kommune at begrænse biltrafikken i netop dette område. Selv om initiativet havde ambitionerne på plads, blev det altså ikke til omfattende regulering for privatbilismen i København K, da der bl.a. opstod tvivl om ekspropriation, skriver hun i debatindlægget. 

Endvidere henviser Jino Victoria Doabi til en undersøgelse om privatbilisme i København foretaget af Københavns Kommune i forbindelse med forslaget fra 2017. I undersøgelsen kunne man konkludere, at 81 procent af de adspurgte bilister ikke havde haft i tankerne at anvende andre former for transportmuligheder. 

Samtidig fandt man ud af, at 47 procent af de bilister, der parkerede i nærheden af Middelalderbyen, brugte deres bil til at komme på arbejde. 

Den radikale kandidat finder konklusionen af undersøgelsen meget “besynderlig”, da hun mener, at man i netop dette område har rig mulighed for at gøre brug af offentlig transport. 

Ekstra plads til gadecaféer

Man kunne nemt spørge sig selv, hvad et forbud mod privatbilisme i København skal gøre godt for. 

– Med et forbud mod privatbilisme i Middelalderbyen kunne cafeer udnytte den ekstra plads på vejen til bl.a. udeservering. Man ville se byen skinne som aldrig før gennem hyggelige oaser, hvor man sidder ude – som man ser det i Syditalien, understreger hun. 

Jino Victoria Doabi forklarer også, at hun finder privatbilisme i København “fuldstændig unødvendigt”. 

[adning id="17957"]

Fik du læst?