Radiotavshed fra DR i klagesag om habilitet

DR har stadig ikke forholdt sig til klage om journalists mulige inhabilitet på grund af personlig forbindelse til Radio Loud. Dermed lever DR ikke op til sin egen svarfrist.
Foto: Naotake Murayama

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Radiotavshed fra DR i klagesag om habilitet

DR har stadig ikke forholdt sig til klage om journalists mulige inhabilitet på grund af personlig forbindelse til Radio Loud. Dermed lever DR ikke op til sin egen svarfrist.
Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net
Selvom den blev sendt for nu 17 dage siden, har Danmarks Radio endnu ikke reageret på klagen over nyhedsjournalisten Jakob Andresen, som ifølge flere iagttagere har handlet i strid med DR’s etiske regelsæt i sit researcharbejde omkring Radio24Syv og Borgerretsfonden.
Jakob Andresens kæreste, Anne Bennike, er kommunikationschef på Radio Loud, der som vinder af DAB-udbuddet må siges at have en direkte interesse i Radio24Syvs forsøg på at få omgjort udfaldet af udbuddet.
Trods sit parforhold med Anne Bennike afviste Jakob Andresen imidlertid at have nogen personlig interesse i sagen, da han fra sin officielle DR-mail henvendte sig til Borgerretsfondens formand Hanne Marie Motzfeldt for at spørge ind til fondens tilkendegivelse om at støtte Radio24Syvs retssag med tre millioner kroner. Ydermere søgte Jakob Andresen aktindsigt i Civilstyrelsens beslutning om at afvise Borgerretsfondens økonomiske støtte.
DR-journalistens stærke interesse i sagen sprang i øjnene på flere iagttagere, som løbende har fulgt debatten om DAB-udbuddet og den efterfølgende furore om Radio Loud. En af iagttagerne er Dennis Poulsen, som efterfølgende skrev en formel klage til brugernes redaktør på DR, Jesper Termansen.
Den klage har han imidlertid endnu ikke fået svar på, selvom DR i den automatiske kvittering for modtagelsen selv angiver svartiden til maksimalt 14 dage. Faktisk har Dennis Poulsen ikke hørt noget som helst udover autosvaret, bekræfter han i en mail til Indblik.net.
”Jeg forventer selvfølgelig at få svar hurtigst muligt, da vi er over tidsfristen. Ellers må det afdækkes hvordan DR’s klagesystem er skruet sammen, og hvordan brugerne er stillet i forhold til retssikkerhed,” skriver Dennis Poulsen.
Indblik.net har spurgt Jesper Termansen om, hvorfor borgere ikke kan regne med svar på deres klager indenfor den opstillede tidsfrist. Han skriver:
”DR’s klagesystem er tostrenget. I første led er det altid den ansvarlige DR-redaktør, der svarer på klager. Er klageren ikke tilfreds med svaret, har vedkommende mulighed for at anke sagen til mig. Jeg gennemgår så ofte sagen, skriver en indstilling til generaldirektøren, der så træffer den endelige afgørelse vedrørende, om hun er enig med mig eller ej.”
Jesper Termansen er endnu ikke vendt tilbage med svar på Indblik.nets opfølgende spørgsmål til, hvorvidt det påhviler klagerne selv at finde frem til de rette redaktører, eller om Termansen selv sender henvendelser videre i systemet. Derfor er det endnu uvist, om Dennis Poulsens klage overhovedet er blevet registreret.
OPDATERING: Ledende redaktionschef på DR Nyheder Mads Damm har kort efter publiceringen af denne artikel svaret Dennis Poulsen. Han skriver i svaret, at sagen om Borgerretsfonden og Radio- og tv-nævnet ikke har været en prioriteret historie, og at han ikke kan se, at Jakob Andresen skulle have søgt aktindsigt i noget over Twitter. Mads Damm forholder sig derudover ikke til eventuelle interessekonflikter.
PRÆCISERING: Dennis Poulsen har sendt sin klage gennem DR’s fælles klageformular. Brugernes redaktør Jesper Termansen bærer således ingen skyld for, at svaret på klagen er kommet for sent.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3820″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7171″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”8864″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?