SKAT har brugt 443 millioner på konsulenter: Møder kritik for at favorisere ét bestemt firma

Foto: Skattestyrelsen/skat.dk
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) har haft et lidt for godt øje til Deloittes konsulenter, når der skal udføres arbejde på det forsinkede og fordyrede ejendomsvurderingssystem, skriver mediet Version2.

Af Philip Friis, philip@indblik.dk

Igennem de seneste to år er der blevet arbejdet på det omdiskuterede ejendomsvurderingssystem.

Det har været SKAT og mere præcist Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, UFST, der har stået for udviklingen af det nye system.

I denne forbindelse er der i løbet af de seneste to år blevet brugt 443 millioner kroner på konsulenter, hvoraf næsten halvdelen af dette massive beløb er gået til konsulenthuset Deloitte, skriver Børsen.

Helt præcist har Deloitte modtaget 215 millioner kroner af SKAT for konsulentydelser, på det i forvejen udskældte og forsinkede ejendomsvurderingssystem, beretter søstermediet til Ingeniøren, Version2.

Lektor emeritus på Datalogisk Institut på Københavns Universitet, Erik Frøkjær, udtaler til Børsen:

– Det er dybt problematisk, at styrelsen har gjort det modsatte, for det rejser en mistanke om, at Deloitte har haft særlig let adgang til statskassen. Enten på grund af inkompetente chefer i UFST – eller måske fordi Skatteministeriet har udstukket urimelige bindinger.

Den tidligere direktør i UFST, Anders Berggreen, har selv en fortid i Deloitte, men afviser anklagerne som en vild beskyldning. Den nuværende direktør i styrelsen, Niels Gotfredsen, mener, at det hele er foregået på rigtig vis.

Tilbage i slutningen af maj udtalte skatteministeren, at der skal flere penge til udviklingen af ejendomsvurderingssystemet, imens en ekspert mener, at man burde starte helt forfra på trods af syv års arbejde og 443 millioner kroner på blot konsulenter alene indenfor de sidste to år.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.