Trafiktavler op og ned – 80 mio. kr. spildt

Det ligner en molbohistorie. Først besluttede politikerne at sætte elektroniske trafik-tavler op for at reducere trængsel og ulykker. Så blev de slukket på grund af pengemangel. Og nu bliver de fleste pillet ned.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Spild af skatteborgernes penge – elektroniske trafiktavler pilles ned og det koster borgerne 80 mio. kroner

Det ligner en molbohistorie. Først besluttede politikerne at sætte elektroniske trafik-tavler op for at reducere trængsel og ulykker. Så blev de slukket på grund af pengemangel. Og nu bliver de fleste pillet ned.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Det paradoksale er, at elektroniske informations og hastigheds-tavler faktisk har vist sig at virke. Ingeniøren dk. oplyser, at Rambøll har evalueret trafiktavlerne på motorring 3 i København og fundet, at bilerne bruger mindre tid på at holde i kø, når tavlerne bruges. Udenlandske undersøgelser viser, at uhelds-risikoen også mindskes.
Beslutningen om at opsætte elektroniske trafiktavler blev truffet i 2009 på Christiansborg. Tavlerne blev herefter sat op omkring København og Herning. I foråret 2017 blev tavlerne slukket igen, da Vejdirektoratet ikke længere havde penge til at drive tavle-systemet. Pengene til driften af systemet blev nemlig taget fra en af de såkaldte sats-puljer. Da puljen har brugt, kom der ikke flere penge.
I foråret blev det så besluttet, at tavlerne omkring motorring 3 skulle tændes igen. De øvrige trafiktavler langs Køge Bugt motorvejen, Holbæk-mortorvejen, Frederikssund-motorvejen og Herning-motorvejen skal tages ned. Ingeniøren har beregnet, at de samlede spildte skattekroner løber op på mellem 77 og 81 mio. kroner.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

[adning id="17957"]

Fik du læst?