Bedst som danskerne glæder sig over at være tilbage i en normal hverdag, vil Sundhedsstyrelsen vænne danskerne til en ”ny normal” gennem en ny kampagne. Børnene bliver den første målgruppe.
Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk
Den 10. september blev alle coronarestriktioner ophævet, og mange kan nu glæde sig over at være tilbage til hverdagen, som vi kender den.
Men hverdagen må alligevel ikke gå hen og blive helt, som vi kender den, må man forstå på Sundhedsstyrelsens nye, store kampagne ved navn ”Ren Rutine”.
Kampagnen har til formål at minde befolkningen om de vaner, som folk tilegnede sig under coronaforløbet, således at vanerne sætter sig som ”ren rutine” hos folk og derved bliver til en ”ny normal”.
Kampagnens første målgruppe bliver 0-15-årige børn, som Sundhedsstyrelsen vil nå ud til gennem skoler, dagtilbud og forældre.
Det starter de med i uge 36-38, hvorefter de senere på året vil rulle kampagnen ud til flere målgrupper.
Vaner fra coronavirusudbruddet, som Sundhedsstyrelsen håber at kunne bibeholde i befolkningen, indebærer blandt andet hyppigt brug af håndsprit, at lufte mere ud og skabe gennemtræk samt at blive hjemme hvis man føler sig syg.
– Nu kører vi på en ny kampagne ”Ren Rutine”, fordi det er måske noget, man sådan kommer til at glemme, nu når hverdagen kommer tilbage.
– Så jeg vil gerne sige, at der er altså en ny normal hverdag, lyder det fra sundhedsstyrelsens vicedirektør, Helene Probst, i et interview med TV 2.
Indblik arbejder i øjeblikket på at få en aktindsigt i udgifterne til den store kampagne, der kører på mange forskellige platforme.