Tuborg ændrer etiketten på ikonisk øl: ”Et symbol på strukturel ulighed”

Foto: Tuborg
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Bakken, som ”Den Gyldne Dame” på Guld Tuborg serverer øllen på, er et symbol på en strukturel ulighed, og det sidder fast i en tidslomme, som vi skal langt væk fra, mener Dansk Kvindesamfund.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

Derfor vil ”Den Gyldne Dame” på Guld Tuborg fremover blot holde øllen i sin hånd fremfor at servere den på en bakke, til trods for at bakken har været en del af ikonet siden 1950’erne.

Brandmanager hos Tuborg, Michelle Lægdsgaard Larsen, forklarer sig således til Jyllands-Posten:

– Det er naturligt, når man arbejder med design, at man sikrer, at de er tidssvarende og relevante for forbrugerne. Med en øl i hånden sikrer vi en bred appeal, og hun går fra at være passiv til at være aktiv og drikke øllen selv. Hun er med til festen på sine egne præmisser.

Beslutningen møder stor opbakning fra Dansk Kvindesamfund, som associerer den nu fortidige detalje med generel kvindeundertrykkelse og strukturel ulighed.

– Et mærkat med en dame, der går rundt med en bakke og serverer øl til mænd, er et æstetisk symbol på en strukturel ulighed, lyder det fra Signe Gissel Schmidt, som er næstforkvinde for Dansk Kvindesamfund.

Samtidig mener hun, at Tuborgs bortskaffelse af bakken bør give anledning til at tage en samtale om ligestilling ude på værtshusene.

Ikonet ”Den Gyldne Dame” kommer af skuespillerinden Annette Strøyberg, som i 1950’ernes tuborg-reklamer optrådte som Tuborgs Guldpige og skabte blikfang til brandet over hele verden.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?