Vil bekæmpe fedme: Her bliver fastfood-reklamer nu forbudt

Foto: Brett Jordan/Unsplash
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Den britiske premierminister Boris Johnson, som ellers er kendt for at fremhæve den personlige frihed når det gælder sundhed, vil nu indføre skrappe reklameindgreb i den britiske kamp mod fedme.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

Det kan DR oplyse.

Konkret er der tale om et reklameforbud online og på TV fra klokken 05:30 om morgenen til klokken 21:00 om aftenen.

I dette tidsinterval må der i Storbritannien ikke længere reklameres for fastfood samt adskillige andre usunde fødevarer som f.eks. kage, slik, chips og sødet juice.

Undtaget fra forbudet er producenter med under 250 ansatte.

– Vi er forpligtede til at forbedre børns sundhed og tackle fedme, lyder det fra den britiske sundhedsminister Jo Churchill.

– Det indhold, som de unge ser, kan have en indflydelse på de valg, de træffer, og de vaner, de skaber. Når børn bruger mere tid online, er det vigtigt, at vi handler for at beskytte dem mod usunde reklamer.

Forbuddet kommer som reaktioner på, at hele 64 procent af briterne enten er overvægtige eller svært overvægtige.

Dermed optræder Storbritannien blandt de mest fedmeprægede lande i Europa.

Reklamebranchen raser

Brancheorganisationerne Advertising Association, ISBA, IPA og IAB har tidligere i en fælles meddelelse advaret, at forbuddet vil have permanente skadelige virkninger

Det har Dansk Markedsføring tidligere skrevet om.

Organisationerne opfordrede den britiske regering til ikke at skade ”de mange jobs og store skatteindtægter”, som branchen bidrager med.

I stedet foreslår de at indføre ”løsninger der beviseligt løser det problem, der adresseres”.

– Fedme bliver af såvel offentligheden som sundhedseksperter set som et komplekst problem, og som ét, der ikke er en enkel løsning på.

– Forslaget om fuldstændigt at forbyde online reklamer for visse føde- og drikkevarer er en alt for streng og uforholdsmæssig foranstaltning, der går langt ud over regeringens ønske om at beskytte børnene.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?