DR ændrer program i sidste øjeblik: Pernille Vermund blev kaldt “racist”

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

“Hvis det var en politiker på venstrefløjen, der var blevet kaldt noget tilsvarende, så havde DR nok reageret anderledes”, lyder det fra Nye Borgerliges formand Pernille Vermund.

Af Claes Theilgaard, claes@indblik.dk 

I sidste øjeblik har det statsejede medie DR valgt at fjerne en scene fra det populære realityprogram “Gift ved første blik”.

Det skyldes, at en af programdeltagerne beskylder Nye Borgerliges partiformand Pernille Vermund for at være “racistisk”, mens han diskuterer politik med sin nye ægtefælle.

Det skriver Berlingske.

DR udsender denne slags programmer før tid til diverse anmeldere hos andre medier, og da programmet i første omgang blev sendt ud til anmelderne, var den opsigtsvækkende scene med.

Racismebeskyldning blev klippet ud kort før tid

Kort tid før programmet skulle sendes på TV, fik anmelderne dog en orientering fra DR om, at racismebeskyldningen rettet mod Pernille Vermund var blevet klippet ud.

Den problematiske scene blev dog først klippet ud, da en anmelder fra B.T. gjorde Vermund opmærksom på, at hun blev udsat for beskyldninger om racisme i bedste sendetid.

Nu møder DR dog hård kritik fra bl.a. Berlingskes anmelder Anne Sophia Hermansen og fra Pernille Vermund selv for ikke at have klippet den voldsomme beskyldning ud fra start.

Anne Sophia Hermansen mener, at DR har svigtet sit ansvar, og tilføjer, at hun er “ efterladt med en oplevelse af, at det først meget sent er gået op for DR, at “racistisk” er en alvorlig anklage og ikke bare en gang pølsesnak”.

Vermund: “Hvis det var en politiker på venstrefløjen, der var blevet kaldt noget tilsvarende, så havde DR nok reageret anderledes”

Selv betegner Vermund beskyldningen som meget grov. Nye Borgerlige-formanden mener desuden, at sagen afslører DR’s politiske bias.

– Jeg kan godt frygte, at de lader sig styre af deres egen blindhed. At de slet ikke ser, hvad der er på spil her. Hvis det var en politiker på venstrefløjen, der var blevet kaldt noget tilsvarende, så havde DR nok reageret anderledes. Jeg synes, at det er meget bemærkelsesværdigt, at en statsfinansieret kanal med 3,5 milliarder skattekroner i ryggen ikke er mere bevidst om sit ansvar, siger hun til Berlingske.

DR er siden kommet med en forklaring på hele miseren på deres hjemmeside.

Den kan du læse her.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.