“Hold afstand”: Københavns Kommune har brugt over 400.000 skattekroner på coronareklamer

Foto: Thomas Rousing/Ritzau Scanpix

Den massive indsats med coronareklamer koster københavnerne dyrt. Det viser en aktindsigt, som Indblik har fået.

Af Claes Theilgaard, claes@indblik.dk 

Har man i løbet af coronaepidemien bevæget sig rundt i Københavns Kommune, har man ikke kunne undgå at støde på de mange reklamestandere, der med budskaber som “Hold afstand” og “Tak, fordi du bliver testet” instruerer borgerne i at overholde myndighedernes coronaretningslinjer.

Københavns Kommune har nemlig gjort en ihærdig indsats for at komme ud med den slags coronabudskaber, så ingen kan være i tvivl om, hvad kommunen og myndighederne mener, man bør gøre for at holde smitten med coronavirus nede.

Den massive annoncering koster skatteyderne dyrt, afslører en aktindsigt, som Indblik har fået.

Corona-annoncer har kostet skatteyderne mindst 431.450 kroner

Aktindsigten opgør udgifterne til corona-annoncering i kommunen fra den 12. marts 2020 og frem til 30. april 2021. 

Indblik søgte aktindsigt i de “samlede udgifter” til coronareklamer af enhver art i kommunen, men den tildelte aktindsigt omfatter alene udgifterne til annoncering på sociale medier og via såkaldte abribusplakater på f.eks. stoppesteder m.v.

Af aktindsigten fremgår det, at Københavns Kommune har brugt 126.959,00 kroner på annoncering på sociale medier og 304.491,07 kroner på abribusannoncer. 

Begge beløb er eksklusiv moms.

I alt lyder regningen således på 431.450,07 kroner eksklusiv moms.

Københavns Kommune: Derfor bruger vi så mange penge på corona-annoncer

I et uddybende svar til Indblik forklarer Økonomiforvaltningen idéen med at bruge mange hundredetusinder skattekroner på corona-annoncering:

– Københavns Kommune har betalt for annoncering af corona-budskaber på sociale medier og abribusplakater på plakatstandere ved stoppesteder og lignende. 

– Formålet med begge typer annoncer har været at understøtte myndighedernes retningslinjer for på den måde at hjælpe med at bremse smitten i København – dels ved at give direkte handlingsanvisninger fx ift. afstand og test, dels motivere københavnerne til at holde fast i de gode corona-råd i den langstrakte pandemi, lyder det.

Københavns Kommune har udover deres egen annoncering med coronabudskaber også udarbejdet en lang række materialer, som kan downloades og bruges frit.

De kan findes på hjemmesiden coronamateriale.kk.dk.

Indblik har tidligere afdækket, at Sundhedsstyrelsens coronareklamefremstød har kostet skatteyderne mindst 45 millioner kroner.

Læs mere om det her.

Kan du lide, hvad du læser?

Så bliv medlem af Indblik for kun 49 kroner om måneden, støt vores arbejde og få adgang til vores medlemsfordele. Vores medlemmer får bl.a. direkte adgang til at komme med idéer til historier.

Bliv medlem her.

[adning id="17957"]

Fik du læst?