Hør artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Hvor det går lidt trægt med salget af elbiler i Europa og i USA er der fuld fart på forretningen i Kina. I 2022 blev der således solgt 800.000 elbiler i USA, mens de kinesiske forbrugere på hjemmemarkedet købte omkring 5 millioner stk. Årsagen er primært, at kineserne har et andet kørselsmønster med mange ture indenfor storbyernes grænser. Her er der mange lademuligheder og ikke behov for så lange ture i ét stræk.
De kinesiske elbiler er billige, meget billigere end andre landes modeller. En af de mest populære er Wuling Mini, der kan købes for under 5000 dollars (30.000 kr.). Den er ganske lille, men det påstås, at der kan sidde 4 personer i den, de skal dog vist være forholdsvis små mennesker. Rækkevidden på en opladning er efter sigende ca. 150 km og den har en motor med 27 hk, der giver en topfart på lige under 100 km/t. Men det er jo fint nok til bykørsel i Kina, hvor hastigheden oftest er nede på 10-20 km/t.
Wuling har nu overhalet Teslas model 3 som den mest solgte elbil i Kina, i april måned blev der solgt 26.000 stk. versus Teslas 6000 biler.
De amerikanske bilfabrikanter havde et godt marked i Kina med benzin- og dieselbiler, men nu går det hastigt tilbage. General Motors salg faldt med 20% fra 2021 mens Ford tabte 33,5% af salget i samme periode.
Kineserne har et større udvalg af elbiler, en af de nye lovende modeller kommer fra leverandøren BYD, den hedder Seagull (Havmåge) og kan køre omkring 300 km på en opladning. Den billigste udgave koster knap 70.000 kr.
Teslas forretning i Kina er også truet, men har ikke set så stor en tilbagegang, endnu. Teslas model 3 koster i Kina ca. 250.000 kr., et beløb langt over priserne på de kinesiske køretøjer.
Kineserne er begyndt at eksportere biler til Europa, men endnu ikke til USA. Der er mange forhindringer her, og de senere års spændinger mellem USA og Kina har ikke hjulpet. Kinesiske biler er pålagt en told på 27,5% ved import ind i USA. Yderligere lovgivning sikrer skattefordele til folk, der køber elbiler uden kinesiske dele i. Det giver dog problemer for både de europæiske og amerikanske bilfabrikker, da en stor del af batterierne og materialerne til dem kommer fra Kina.
De amerikanske bilfabrikanter har god grund til at grue for den dag, hvor kinesiske elbiler holder deres indtog. Elbiler i USA er dyre. I årevis har man lovet at lancere en model med lang rækkevidde til en pris på under 200.000 kr., men det er ikke lykkedes endnu, og f.eks. General Motors har opgivet sin elektriske model, Bolt, der ellers skulle være USA’s billigste.
De kinesiske elbiler er billige, men der er ikke noget, der tyder på, at de har løst nogen af de grundlæggende udfordringer med teknologien, ikke mindst rækkevidden. Men det bliver interessant at følge udviklingen i de kommende år.