Nyt ambitiøst rejsekort skal styre passagererne uden om skybrud

Transportministeren vil nu videreudvikle Rejsekortet. Sidste gang blev det en katastrofe. Når noget endelig fungerer i den kollektive trafik, opstår der ofte pludselig et behov for, at det skal videreudvikles med de voldsomme udfordringer, det kan give.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Nyt ambitiøst rejsekort skal styre passagererne uden om skybrud

Transportministeren vil nu videreudvikle Rejsekortet. Sidste gang blev det en katastrofe. Når noget endelig fungerer i den kollektive trafik, opstår der ofte pludselig et behov for, at det skal videreudvikles med de voldsomme udfordringer, det kan give.

Af Lars Abild, redaktion@indblik.net

Kort før jul slog transportminister Benny Engelbrecht (S) fast, at der er tid for en ny udvikling og opgradering af Rejsekortet. Altså det kort, som flere millioner danskere dagligt bruger til at betale deres rejser i den kollektive trafik for eksempelvis at komme til og fra arbejde.

Fra at være et kort, der i størrelse minder om et kreditkort, som det er i dag, bliver det en app til telefonen. Og den skal klare det hele på en og samme tid.

”En ny app-løsning, som samler rejsekort- og rejseplantilbuddet, vil medføre, at passagererne kan planlægge, booke og betale deres rejse et og samme sted. Derudover vil den kunne tilpasses personlige præferencer eller foreslå alternative rejser ved for eksempel regnvejr,” sagde transportministeren og fortsatte:

”Jeg synes, at det vil være en stor gevinst for passagererne at samle rejsekortet og rejseplanen i én app. Jeg ser derfor frem til at følge det videre arbejde hen imod en sådan løsning.”

Det kan lyde besnærende, at den kommende app kan dirigere passagerer uden om uvejr, ikke mindst i lyset af at 2019 var et år, hvor der for alvor kom vand fra himlen. På sigt er det måske også en snestorm og et regnvejr så voldsomt som et skybrud, der kan styres uden om.

App’en skal fremme digitaliseringen
Når appen er klar til brug, må den enkelte passagerer i praksis se, om der er tid til at komme på arbejde, når man formentlig skal på en større omvej på grund af regn.

Formålet med den kommende udvikling er, at der er: ”politisk konsensus om digitaliseringens potentiale for den kollektive trafik som blev åbenlys, da et enigt Folketing i februar 2019 stemte for en ændring af lov om trafikselskaber med det formål at fremme digitale mobilitetstjenester i Danmark,” sagde Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.

Danmark er i dag et af verdens mest digitaliserede samfund, men der skal altså mere til, og konsulenter fra Deloitte har allerede udarbejdet analyser for Transportministeriet med business cases, så medlemmer af Folketingets Transportudvalg hurtigt kan beslutte, hvilken vej man skal gå, og dernæst træde på speederen.

”Med den gennemførte analyse kan vi træde ind i næste fase, hvor der foran Rejsekort & Rejseplan A/S ligger et spændende arbejde med at vælge og tilrettelægge det konkrete spor for udviklingen,” sagde ministeren.

Det lyder alt sammen meget fint. Som det er i dag, fungerer rejsekortet, der er i al fald ikke så megen offentlig kritik som tidligere. Skruer man tiden tilbage, da det nuværende rejsekort blev installeret, var der også store forventninger til digitale løsninger. De skulle vise sig at være stærkt overdrevne og umulige at indfri i forhold til tidsplanerne.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4440″ img_size=”750×470″ add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”23px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Seks år forsinket
I april 2015 afleverede Rigsrevisionen en beretning til Statsrevisorerne om driften af rejsekortet:

”Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at leveringen af det fulde rejsekortsystem efter den nuværende leveringsplan bliver næsten 6 år forsinket. Som følge af forsinkelserne frem til 2010 aftalte Rejsekort A/S og leverandøren i 2010, at rejsekortsystemet skulle være fuldt leveret i december 2013. Men systemet er endnu ikke fuldt leveret og skal efter den nuværende leveringsplan først leveres i november 2015. Den endelige levering er siden 2012 udskudt 6 gange.”

Pris: 2 mia. kr.
Projektet til to mia. kr. er funderet i det offentlige selskab Rejsekort A/S, der er ejet af blandt andre DSB, Metroselskabet og en række mindre trafikselskaber som Movia. Rigsrevisionen så også på passageroplevelsen:

”Rigsrevisionen vurderer, at Rejsekort A/S og trafikselskaberne ikke har arbejdet tilstrækkeligt aktivt med at sikre rejsekortets brugervenlighed – hverken løbende eller i forhold til konkrete problemer.”

Den problemstilling var også kendt i december 2014, hvor den daværende transportminister, Magnus Heunicke (S), forsøgte at rydde op med et større serviceeftersyn i form af gode miner og en ganske skarp kniv: ”Vi får et system med de rette proportioner. Passagererne på korte ture risikerer ikke længere at skulle betale det tre- eller firedobbelte for en tur på grund af en banal forglemmelse … Der er også udsigt til, at kortet bliver mere brugervenligt, og det har været stærkt påkrævet.”

Passagererne rammes
Med andre ord var det naturligvis passagerne, der måtte æde den kamel og være dybt frustrerede over et nyt digitalt produkt, som skulle udradere de fysiske kort. Ikke overraskende var der heller ikke meget goodwill fra Statsrevisorerne, da de kommenterede på Rigsrevisionens arbejde.

De pegede også på forsinkelsen, men denne gang var der også voldsom kritik af interessenterne: ”Statsrevisorerne kritiserer, at Rejsekort A/S ikke i tilstrækkelig grad har styret rejsekortprojektet med den professionalisme og omhu, der er nødvendig ved et så komplekst it-system som rejsekortsystemet. I den forbindelse har Statsrevisorerne bemærket:

– at der gik for lang tid, før der var en gensidig forståelse mellem Rejsekort A/S og leverandøren om, hvad der skulle leveres

– at Rejsekort A/S’ projektstyring, risikostyring og -rapportering indtil 2008 var utilstrækkelig

– at Rejsekort A/S først i midten af 2008 styrkede organisationen og opfølgningen over for leverandørens projektstyring og risikorapportering.”

Det er naturligvis for tidligt at sige noget om den kommende apps fortræffeligheder, hvor funktioner, der aldrig er set spille sammen før, skal være hinandens bedste venner.

Men det er helt sikkert en god ide, at den til enhver siddende transportminister følger projektet tæt, så Rigsrevision kan bruge sine kræfter andre steder.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”651″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3087″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4200″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?