Socialdemokratiet er det parti, der bruger flest penge på Facebook-annoncer.
Af Philip Friis, philip@indblik.dk
Der er mange måder for partierne at nå potentielle vælgere på, men hvor det før i tiden foregik fysisk nede på den lokale gågade, så har de sociale medier i senere år været den foretrukne måde at nå vælgerne på.
Dette har således også medført til, at de politiske partier bruger større og større summer på annoncer på de sociale medier.
Særligt Facebook bliver brugt til at annoncere og nå potentielle vælgere, og takket være tal fra Facebook selv, kan vi nu se, hvor mange penge partierne egentlig bruger på annoncer.
Socialdemokratiet spenderer 85.000 kroner om måneden på Facebook-annoncer
I toppen af listen finder vi det nuværende regeringsparti, Socialdemokratiet.
Socialdemokratiet har siden 15. april i år brugt hele 85.000 kroner hver måned på Facebook-annoncer, viser tal fra Facebook.
På andenpladsen finder vi et parti, som endnu ikke er opstillingsberettiget: nemlig Frie Grønne, der med 76.000 kroner om måneden er at finde på andenpladsen på listen over de partier, der bruger flest penge på Facebook-annoncer.
En stor del af disse penge er nogle som Frie Grønnes partileder, Sikandar Siddique, har videregivet til partiet, efter han blev tildelt en humanitær pris.
De 630.000 kroner, der fulgte med denne pris, er “stort set” alle blevet brugt på Facebook-annoncer, oplyser partiet.
Fra Socialdemokratiet og Frie Grønne i toppen er der et jævnt fald ned til tredjepladsen, der er Venstre, som bruger 55.000 kroner om måneden på Facebook-annoncer.
Derfra er der et næsten lige så stort fald ned til De Konservative, SF, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, der alle bruger i omegnen af ca. 20.000 til 30.000 kroner om måneden på annoncer på Facebook.
Nye Borgerlige bruger kun 5300 kroner om måneden på Facebook-annoncer
Helt i bunden finder vi Kristendemokraterne, der i gennemsnittet kun bruger 67 kroner om måneden, men de to partier over dem, er dog også rimelig interessante.
Lige over Kristendemokraterne ligger Radikale Venstre nemlig – og ifølge Facebooks egne tal bruger midterpartiet kun 1400 kroner om måneden.
Og på en tredjesidsteplads er Nye Borgerlige, der trods stor fremgang på netop Facebook kun har brugt 5.300 kroner om måneden på annoncer i intervallet fra den 15. april til den 24. september i år.