Sikandar Siddique fik 630.000 kroner fra humanitær organisation – har brugt “stort set” alle pengene på Facebook-reklamer

Sikandar Siddique, politisk leder af Frie Grønne. (Foto: Ole Wagner)
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

I alt har Frie Grønne brugt tæt på en million kroner på Facebook-annoncer. Heriblandt stort set alle de 630.000 kroner, der fulgte med, da Sikandar Siddique modtog en pris fra en dansk, humanitær organisation.

Af Philip Friis, philip@indblik.dk 

Human Act Award er en pris, der gives til personer, som der har gjort en særlig indsats mod ulighed og klimaforandringer.

Sidste års vinder blev den nu 18-årige klimaaktivist Greta Thunberg, men i år fik en dansker æren af prisen og den medfølgende store præmiesum.

Det var nemlig Frie Grønnes partileder, Sikandar Siddique, der modtog prisen for sit politiske arbejde

Ifølge grundlæggeren af prisen, Djaffar Shalchi, fik Siddique prisen for sin indsats mod bl.a. racisme og diskrimination.

Alle 630.000 kroner er gået til Facebook-annoncer

Men hvor Greta Thunberg brugte alle pengene på UNICEF-kampagner – der medførte til, at der blev indbragt over otte millioner kroner til velgørenhedsorganisationen – så har Siddique valgt at bruge pengene en del anderledes.

Siddique valgte nemlig at tildele hele summen på 630.000 kroner til sit eget parti, Frie Grønne, og B.T. har nu fundet ud af, hvad pengene så er blevet brugt på.

I et skriftligt svar fra partiets sekretariatschef Laust Gregersen fremlægges det, at ”stort set” hele det store beløb på 630.000 kroner er blevet brugt på Facebook-annoncer for partiet.

Og imens lyder partiets totale årlige omkostninger til Facebook-annoncer på i alt 913.000 kroner.

”Facebook er antidemokratiske” – men Frie Grønne bruger alligevel næsten en million om året hos dem

Frie Grønne har tidligere været meget åbne omkring deres mening om Facebook og de andre techgiganter, og Uffe Elbæk, der er medstifter af Frie Grønne, stoppede helt med at bruge Facebook for lidt over to år siden.

I den skriftlige kommentar uddyber sekretariatschefen netop også dette paradoks, hvortil han siger, at de i Frie Grønne også ”har det dobbelt med at sende penge efter dem”, skriver B.T., imens sekretariatschefen uddyber yderligere:

– Først og fremmest fordi der er nogle åbenlyse problemer i forhold til fake news, had og skat, der for os at se er decideret antidemokratiske.

På trods af disse stærke ord har partiet dog alligevel brugt 913.000 kroner i alt på Facebook-annoncer, hvilket svarer til godt og vel 76.000 kroner om måneden i den periode, hvor partiet har eksisteret.

Frie Grønne er endnu ikke opstillingsberettigede, men er repræsenteret i Folketinget ved de tre Alternativet-afhoppere Uffe Elbæk, Susanne Zimmer og Sikandar Siddique.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.