Sundhedsstyrelsen anvender astrologi i ny vaccinekampagne – eksperter er begejstrede

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

”Det står skrevet i stjernerne, at det er tid til vaccination mod influenza”.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

Sådan lyder budskabet i Sundhedsstyrelsens nye vaccinekampagne, som med alternative midler vil få folk til at lade sig vaccinere mod influenza.

I kampagnen er de 12 astrologiske stjernetegn oplistet. Under hvert stjernetegn er der skrevet en årsag til, hvorfor du bør tage sprøjten, hvis du er født under netop dét stjernetegn.

– Frihed giver skytten overskud. Så du bør undgå at sygesengen kommer i vejen for dit behov for at komme ud, står der eksempelvis i kampagnen.

At sundhedsstyrelsen baserer deres anbefalinger på astrologi, frem for videnskabelige beslutninger, bliver mødt med ros blandt eksperter indenfor lægeverdenen.

Det skriver Berlingske.

Heriblandt kan nævnes Anton Pottegård, som er professor i klinisk farmakologi og forsker i brug af lægemidler ved Syddansk Universitet. Han synes, at Sundhedsstyrelsens ”mere proaktive stil” er prisværdig.

– De er hele Danmarks Sundhedsstyrelse, og det stiller store krav til, at deres kommunikation kan noget i bredden. Derfor synes jeg kun, det er prisværdigt, at de eksperimenterer bredt fra denne stjernetegnsannonce til Brostrøm på slap line i de famøse videoklip omkring “bliv hjemme”, siger han til Berlingske.

Sundhedsstyrelsens nye stjernetegnsannonce er bragt i en række medier.

Sundhedsstyrelsen har udtalt, at hensigten med kampagnen er at skabe blikfang, så man får lyst til at læse om sit eget stjernetegn og derfor bruger længere tid på annoncen, hvilket skal få flere til at reflektere over budskabet.

Sundhedsstyrelsen vil med kampagnen især gerne fange opmærksomheden, hos dem der er ældre end 65 år, forklarer kampagneleder i sundhedsstyrelsen Anne Ryger til Berlingske.

Indblik har tidligere afdækket, hvor meget Sundhedsstyrelsens tidligere vaccinekampagne har kostet skatteyderne. 

Læs mere om det her.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.