Efter halvandet år: Radio Loud har stadig ikke leveret banebrydende app

FOTO: JENS DRESLING/RITZAU SCANPIX

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Da Radio Loud sikrede sig statstilskuddet på en kvart milliard, var det bl.a. med løfter om en banebrydende, interaktiv app. Halvandet år efter tilbyder kanalen stadig kun en ekstremt simpel app.
Af Silas Mikkelsen, redaktion@indblik.net 
Det var en yderst ambitiøs og banebrydende app, folkene bag Radio Loud stillede skatteborgerne i udsigt, da de sikrede sig statstilskuddet på 261 millioner ved et offentligt udbud i 2019. 
Udbuddet af DAB-kanalen var fra politisk side tiltænkt den nu lukkede Radio24syv, som måtte se sig slået af visionen om en ungdomskanal på DAB-radio udtænkt af en sammenslutning af lokalradioer med Svendborgs Radio Diablo og et hold forhenværende DR-ledere i spidsen.
Et af Louds løfter, som der blev lagt særlig vægt på ved bedømmelsen af deres ansøgning, var kanalens plan om en interaktiv app med vidtrækkende muligheder. 
Både i bedømmelseskategorien ”Lytterinddragelse” og ”Distribution” fremhævede Loud denne app-idé, som ”vil blive designet primært med den hensigt at understøtte og udvikle interaktion med lytterne” og giver mulighed for at ”interagere med kanalen (og de øvrige lyttere)”. 
Især idéen om at lytterne vil kunne interagere med hinanden virker ambitiøs, da det mere lyder som, at Loud vil udvikle et socialt medie for deres begrænsede lytterskare end en traditionel radio-app.
Lever langtfra op til løfterne
Hvis man er nysgerrig på at se de store idéer foldet ud i praksis, bliver man dog slemt skuffet, når man henter Radio Louds app. 
Appen har kun to funktioner: live radio og podcast – dermed ingen muligheder for interaktion med værter eller eventuelle andre lyttere. 
Til sammenligning har appen for den anden nye radiokanal, Radio4, muligheden for at kontakte stationen og dermed interagere med de live udsendelser, men heller ikke her har man mulighed for at kommunikere med de andre lyttere.
Louds store app-visioner fremgår ellers flere steder som krav i kanalens kontrakt, den såkaldte sendetilladelse. 
Her anføres det, at Loud er forpligtet til at designe deres app ”primært med den hensigt at understøtte og udvikle interaktion med lytterne” og at ”appen vil give mulighed for at tilgå streams, høre programmer on-demand samt interagere med kanalen og de øvrige lyttere”. 
Ser man nærmere på de to funktioner, som Radio Louds app rent faktisk tilbyder, fremstår de også ufærdige og dårligt vedligeholdt. Man har adgang til Louds podcast-arkiv, men kun 47 ud af kanalens 90 titler var ved Indbliks gennemgang tilgængelige på appen. 
Heriblandt manglede halvdelen af Louds ti mest populære programmer, eksempelvis programmet ”Tiktokmanden”. 
Louds digitale direktør, Rasmus ”MP” Mark Pedersen, henviser selv på Twitter til, at man bruger en anden app end Louds, hvis man vil høre podcasten, som er blandt Louds mest populære, idet han kalder Louds app ”ikke optimal”.
Flere af kanalens daglige programmer er regelmæssigt blevet udgivet eksklusivt på appen, men den seneste måned var eksempelvis det daglige tre timers kulturprogram, ”Klub”, kun blevet lagt op syv gange, i flere tilfælde med over en uges forsinkelse.
Loud-direktør: Vi lever op til kontrakten
Hvis man ser bort fra de kontraktlige krav til appen, forekommer Louds lave prioritering på området ellers fornuftig, idet stort set ingen benytter sig af den. 
Således angiver Google Play, at kun et antal brugere på 1.000+ overhovedet har downloadet appen til Android i al den tid, Radio Loud har sendt. Til iPhone ligger appen pt på en 167. plads på App Stores hitliste i kategorien ”Underholdning” lidt over en app, der kan få ens telefon til at lyde som en barbermaskine.
Samtidig med at Loud må formodes at bruge ressourcer på at videreudvikle deres eget app-projekt, sidder en anden af Louds direktører, Ann Lykke Davidsen, i bestyrelsen for radiobranchens nye, fælles app, ”mereRadio”, som også skal distribuere Louds indhold. 
Ligesom at Louds ejer, Berlingske Media, netop har lanceret deres egen app kaldet 24syv, hvor ungdomskanalens indhold også indgår. Den eneste grund til at investere yderligere i Louds egen app synes dermed at være de løfter, der var med til at sikre kanalen udbudssejren.
Radio Louds digitale direktør Rasmus Mark Pedersen forsikrer over for Indblik, at Loud efter hans vurdering overholder sine kontraktlige krav, men ønsker derudover ikke at kommentere enkelte dele af sendetilladelsen på nuværende tidspunkt. 
Om det vil sige, at den nuværende app rent faktisk lever op til de nævnte krav om interaktion efter Louds vurdering, eller om Loud har en anden tolkning af kravene, vides dermed ikke. Han oplyser desuden, at der arbejdes på at få gjort alle Louds podcast-titler tilgængelige i appen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?