En trist dag for danske vognmænd

Ny lov mod løndumping for chauffører betyder, at 3F-overenskomsten bliver retningsgivende for alle aftaler i vognmandserhvervet. Foreningsfriheden og den fri konkurrence er reelt væk, siger brancheorganisationen ITD, som har 700 vognmænd som medlemmer.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

En trist dag for danske vognmænd

Ny lov mod løndumping for chauffører betyder, at 3F-overenskomsten bliver retningsgivende for alle aftaler i vognmandserhvervet. Foreningsfriheden og den fri konkurrence er reelt væk, siger brancheorganisationen ITD, som har 700 vognmænd som medlemmer.

Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net

Der var ellers tilfredshed hele vejen rundt blandt de politiske partier, da en ny aftale mod løndumping i chaufførerhvervet blev vedtaget af et stort flertal i Folketinget og præsenteret her til formiddag. Beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted (DF) sagde:

”Dansk Folkeparti er glade for, at det er lykkes med aftalen at sikre, at alle overenskomster på området, der ikke afviger entydigt og væsentligt fra de retningsgivende overenskomster, også fortsat er gældende, og at parterne fra berørte overenskomster bliver repræsenteret i overenskomstnævnet.”

Han tydeliggjorde dermed, at de øvrige overenskomster, der findes på området, bl.a. med Krifa og De Frie Fagforeninger, også gælder, når vognmændene skal indhente godskørsels-tilladelser. De skal blot sikre chaufførerne samme løn som 3F-overenskomsten.

Det er lige præcis det faktum, som får ITD og ITD Arbejdsgiver til at reagere så kraftigt, som de gør.

”Vi er rystede over dette angreb fra regeringen og aftalepartierne, som vi finder dybt skadeligt for vores virksomheder og i strid med alle demokratiske principper. Når 3F-overenskomsten ophøjes til lov, og 3F skal diktere omkostningsniveauet i samtlige overenskomster, så fjernes den frie forhandlingsret på overenskomstområdet i praksis, og markedskræfterne sættes ud af kraft til stor skade for hele det danske vognmandserhverv og alle de brancher, som er afhængig af transport. I et demokratisk land som Danmark må og skal der være plads til flere landsdækkende overenskomster, også på transportområdet,” siger Carina Christensen, direktør i ITD.

”Vi har i ITD Arbejdsgiver fået indskrænket vore forhandlingsmuligheder, så det nu bliver sværere at forhandle overenskomst med vor modpart Krifa, som indeholder større fleksibilitet og færre administrative overenskomster end 3F-overenskomsterne,” siger direktør i ITD Arbejdsgiver Trine S. Plesner.

ITD understreger, at organisationen går ind for ordnede forhold på vejtransportområdet, og at der skal være danske lønvilkår for udenlandske chauffører, når de kører lokale transporter i Danmark, den såkaldte cabotage-kørsel.

”Det er dog afgørende for os, at det ikke sker i strid med foreningsfriheden i vores demokrati, og den helt grundlæggende frie aftale-, forhandlings- og organisationsret i det danske transporterhverv,” siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD har lagt op til, at organisationen eventuelt vil føre retssag for at få fastslået, om foreningsfriheden er krænket. Om man vil gå så vidt, var ikke besluttet i skrivende stund.

Se information om aftalen fra Beskæftigelsesministeriet her.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4601″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4149″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2361″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?