Nu tager Nettos topchef afstand fra den omdiskuterede forside på supermarkedskædens gratismagasin.
Af Philip Friis, philip@indblik.net
På denne måneds udgave af Nettos kundeblad, Lime, optræder Mette Frederiksen på forsiden, og medvirker endvidere i et interview inde i bladet.
Tidligere har andre politikere på tværs af det politiske spektrum også optrådt på bladets forside – heriblandt både Inger Støjberg og Pernille Skipper.
Det er således ikke selve statsministerens optræden i bladet, der har medfødt en kras kritik og fået politikere og meningsdannere til tasterne, men derimod den manglende journalistiske uafhængighed, som ifølge flere kritikere præger bladets dækning.
”Hele Danmarks Mette”
På Twitter har tidligere justitsminister og Venstre-politiker, Søren Pind, skrevet:
– Det her kunne Socialdemokratiet ikke købe sig til…
Det her kunne Socialdemokratiet ikke købe sig til…??♂ https://t.co/nkTgQoq4Jc
— Søren Pind (@sorenpind) May 9, 2021
Tom Jensen, Berlingskes ansvarshavende chefredaktør, har ligeledes også delt forsiden af bladet, hvorpå der er et stort foto af Mette Frederiksen samt teksten ”Hele Danmarks Mette”.
I lederen for månedens udgave af bladet, skriver redaktør for LIME, Karoline Rysgaard Olesen:
– Mens jeg har vandret rundt (…) har Mette Frederiksen kæmpet for at holde sammen på det her land og skabe orden i kaos.
– Jeg har mange gange det sidste år tænkt, at jeg godt nok er glad for ikke at være statsminister. Men sådan har Mette det heldigvis ikke.
Medlem af Folketinget og erhvervs- og transportordfører for Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby, udtrykker også sin utilfredshed med bladets portrættering af statsministeren, og skriver, at LIME fremstiller Mette Frederiksen som landets moder og en kloning af Dronning Magrethe.
JAMEN er det ikke bedårende som NETTO i deres magasin LIME får fremstillet landets moder som en total kloning af Dronning Margrethe II … kvalmende at et reklamebureau vil ta’ penge fra NETTO for at fremstille sådan en gang tyndbenet jammer, uden snert af journalistik #dkpol pic.twitter.com/RZzwuzuDkx
— Hans Kristian Skibby (@Hans_Kr_Skibby) May 9, 2021
Den overvældende kritik tog sin start, da chefredaktør og administrerende direktør for A4 Medier, Kristian Madsen, tweetede bladets forside.
Og allerede to timer senere var Per Bank, topchef for Salling Group, som Netto hører under, ude og tage afstand til forsiden, idet han i stedet henviste til, det eksterne contentbureau burde have overvejet objektiviteten nærmere.
Pressekonsulent i Salling Group, Mads Grand, udtaler til Politiken, at redaktionen bag LIME er uafhængig af Salling Group, men erkender samtidig stadig, at de ramte skævt med beskrivelsen af Mette Frederiksen.