Tvivlsomt om bredbånd trækker virksomheder til Udkantsdanmark

Den amerikanske regering etablerede for nogle år siden en tilskudsordning, som ligner den danske bredbåndspulje, og som havde til formål at få virksomheder til at etablere sig andre steder end i storbyerne og specielt i udkants-USA.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Tvivlsomt om bredbånd trækker virksomheder til Udkantsdanmark

Amerikansk undersøgelse viser, at bredbåndspuljen i USA ikke havde den ønskede effekt.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Den amerikanske regering etablerede for nogle år siden en tilskudsordning, som ligner den danske bredbåndspulje, og som havde til formål at få virksomheder til at etablere sig andre steder end i storbyerne og specielt i udkants-USA. Nu har nogle forskere undersøgt effekten af investeringen – og svaret er, at den ikke har nogen videre virkning.
Politikerne i Danmark har de senere år brugt 100 mio. af skattebetalernes penge til at støtte udrulningen af hurtigt bredbånd i de områder uden for de større byer, hvor udviklingen sakker agterud.
Professor i økonomi på Aarhus Universitet Christian Bjørnskov har læst den amerikanske undersøgelse og skriver om den på bloggen Punditokraterne.
”Mens man kan naturligvis mene, at man ikke kan generalisere fra USA til en dansk kontekst, er det ikke noget godt argument i denne sammenhæng. Udkanten i USA er langt længere fra større byer og økonomiske centre, og om noget burde det være langt lettere at se virkninger på tværs af USA end i danske forhold,” skriver Christian Bjørnskov.
Undersøgelsen hedder ”Broadband Internet and New Firm Location Decisions in Rural Areas”, og er lavet af forskerne Younjun Kim og Peter F. Orazem. Studiet er trykt i forskningstidsskriftet ”American Journal of Agricukltural Economics” i 2017.
Kim og Orazam finder faktisk, at der er effekter, når man ser på nye firmaers valg af lokation. På den ene side er der altså støtte for danske politikeres påstande. På den anden side finder de to amerikanske forskere, at ”The broadband effect is largest in more populated rural areas and those adjacent to a metropolitan area, suggesting that this effect increases with agglomeration economics”.
“Med andre ord finder de, at de ”pro-business-effekter”, der er, primært skal findes tæt på store byer,” skriver Christian Bjørnskov.
”Nærlæser man artiklen er det således usikkert, om der ville være nogen som helst effekt i det, man kunne definere som udkants-USA. I en dansk kontekst er der således tale om, at bredbånd får nye virksomheder til at bosætte sig i Hammel i stedet for Højbjerg (omkring Århus) eller umiddelbart udenfor Nørresundby i stedet for i Aalborg V. Det er næppe den slags konsekvenser, danske politikere er villige til at bruge mindst 100 millioner af danskernes indkomst på.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3165″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2828″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3462″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?