Radio Loud markedsfører sexprogram til mindreårige: Nu er der klaget til Forbrugerombudsmanden

I et forsøg på at tiltrække lyttere har det statsfinansierede ungdomsmedie Radio Loud markedsført et sexprogram med guides til bl.a. at dyrke analsex til et ungt publikum under den seksuelle lavalder. Forbrugerombudsmanden skal nu vurdere sagen.

Af Silas Mikkelsen, redaktion@indblik.net 

Siden den statsligt finansierede DAB-kanal for unge, Radio Loud, gik i luften 1. april 2020, har Gallups ugentlige lyttermålinger vist, at kanalen i samtlige uger konsekvent har stået for 0 procent af danskernes radioforbrug. 

Dette har bl.a. fået professor i medieret, Sten Schaumburg-Müller, til at så tvivl om kanalens fremtid

Loud har derfor forsøgt at sikre sin eksistensberettigelse og de 65 millioner skattekroner, de modtager hvert år, ved at opnå en form for succes på podcastmarkedet. 

Dette er imidlertid heller ikke lykkedes for kanalen her en fjerdedel inde i sin maksimale levetid til trods for store annoncekampagner på Facebook, Instagram, TikTok, belønningsvideoer i mobilspil og reklamer på avisers hjemmesider.

Radio Loud annoncerer sexpodcast til ungt publikum

Senest er man dog muligvis gået for vidt i jagten på podcastdownloads. Det mener i hvert fald Emil Bjelke, som har klaget over Louds seneste reklamekampagne til Forbrugerombudsmanden. 

I den pågældende kampagne har Radio Loud allieret sig med indtil videre seks influencers på Instagram, heriblandt en tidligere Paradise Hotel-deltager, som mod betaling anbefaler et af Louds sexprogrammer (kaldet ”Bare Sex”) til deres sammenlagt 764.000 følgere.

– Jeg ved, at der er ret strenge krav, når det kommer til markedsføring til børn. Og eftersom Loud har valgt influencers, som har mange unge følgere, må de være bekendte med sandsynligheden for, at alt for unge børn bliver eksponeret for det, forklarer Emil Bjelke, som er 18 år og går i 3.g på HHX.

Hvor voksent eller seksuelt indhold, denne type influencers kan tillade sig at reklamere for, når en vis del af deres følgerskarer består af teenagere eller yngre, er jævnligt til diskussion. I denne sag er problematikken dog blevet noget mere konkret.

Da en af Louds influencers, Tine Maria Nielsen (på Instagram kaldet TineMariia), i sin reklame for ”Bare Sex” blev adspurgt af en følger ”Hvad er aldersgrænsen fordi jeg er 12”, svarede hun:

– Der er ikke nogen aldersgrænse, efterfulgt af en hjerte-emoji. 

Anbefalingen af ”Bare Sex” til alle aldre er ikke blevet korrigeret trods kritik fra andre brugere på opslaget og både Louds officielle Instagram-profil og kanalens direktør med ansvar for markedsføring, Rasmus Mark Pedersen, har deltaget aktivt i samme kommentarspor uden at gå i rette med Tine Marias udsagn om aldersgrænse.

– Det er især der, filmen knækker, mener Emil Bjelke. 

Han henviser til markedsføringslovens §3 stk.2, som siger, at ”handelspraksis skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans”. 

– Det strider lidt imod at guide en 12-årig ind på en vulgær sexpodcast, forklarer Emil Bjelke sin anmeldelse til Forbrugerombudsmanden med.

Guides til at dyrke analsex og “give god finger”

Lytter man til Louds podcast ”Bare Sex” er det da også i størstedelen af tilfældene emner umiddelbart forbeholdt personer over den seksuelle lavalder, der drøftes. 

Programmet består bl.a. af korte guides på 5-10 minutter til eksempelvis at dyrke analsex eller at ”give god finger”, mens størstedelen af episoderne omhandler sex, de medvirkende har haft, som genfortælles i udsendelserne.

Det er ikke første gang, at DAB-stationen Radio Louds bestræbelser på at udbrede sex-programmet rammer et yngre publikum, end hvad der må formodes at være tilsigtet. 

På den kinesiske app TikTok indrykkede Loud i sidste måned en annoncevideo for ”Bare Sex”, som lovede lytterne at lære dem at onanere uden at bruge hænderne.

Problemet var her, at TikTok primært benyttes af børn og unge, hvor mange angiver at være fyldt 18 uden at være det. 

Et forhold, ungdomsmediet Loud må antages ikke at have været bekendt med, indholdet af deres annoncevideo taget i betragtning. 

Reklamens kommentarspor var således fyldt med kommentarer som ”Addd”, ”Jeg er 10 år”, ”mig der er 12 år”, ”HJÆLP hvad er det her!!” og ”Det her er en app for børn. Hvorfor lave reklame om det her?”. 

Radio Loud er ikke vendt tilbage på Indbliks henvendelse.

Dog er influenceren Tine Marias agent Anton Bendtsen fra AA Agency vendt tilbage med en kort skriftlig kommentar til sagen.

– Tine har ikke skrevet til en 12-årig pige, at podcasten er for hende. Tine skrev til pigen, at der ikke er nogen aldergrænse, da der ikke ér nogen aldersgrænse. Vi ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen, skriver han i en mail til Indblik.

[adning id="17957"]

Fik du læst?