DSB får øget konkurrence: Nye regler flytter 250.000 til fjernbusserne

Trafikminister Ole Brik Olesen har netop lavet en aftale med Dansk Folkeparti, som lemper reglerne for de privatejede fjernbusser. I fremtiden skal en busrute kun strække sig over 75 kilometer for at være lovlig.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

DSB får øget konkurrence: Nye regler flytter 250.000 til fjernbusserne

Trafikminister Ole Brik Olesen har netop lavet en aftale med Dansk Folkeparti, som lemper reglerne for de privatejede fjernbusser. I fremtiden skal en busrute kun strække sig over 75 kilometer for at være lovlig.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
De nuværende regler kræver, at en privat busrute enten skal krydse Storebælt eller strække sig over to trafikselskabs-grænser.Det har i realiteten betydet, at der ikke findes fjernbus-ruter på Sjælland, og at næsten alle ruter går fra Jylland/Fyn over Storebælt til København. Til gengæld er alle billigere end en tilsvarende rejse med DSB.
Regeringen har nu lavet en aftale med DF om, at en fjernbusrute kun skal strække sig over mindst 75 kilometer. Dermed kan der komme private busruter fra Næstved til København, fra Thisted til Hjørring eller mellem Esbjerg og Odense. Der bliver fremsat lovforslag i løbet af efteråret.
Ifølge beregninger i Trafikministeriet vil fjernbusserne tage 250.000 passagerer fra DSB og andre offentligt ejede busselskaber. Og halvdelen af den passager-vækst, som aftalen vil medføre, ventes at være helt ny trafik.
Det er i mere end en forstand gode nyheder for passagererne. De får adgang til flere busruter, og til langt færre penge. Tænketanken Cepos har lavet en større analyse som viser, at forbrugerne kan spare op imod 40 pct. af billetprisen, når offentlige monopoler fjernes og der kommer konkurrence.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?