Erhvervsorganisationer: Coronapas skal indføres langt hurtigere

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Coronapasset er kun lige blevet annonceret, men flere erhvervsorganisationer presser allerede på for at få det indført så hurtigt som muligt.
Af Claes Theilgaard, claes@indblik.net
Fungerende finansminister Morten Bødskov (S) kunne sammen med formændene fra Dansk Industri og Dansk Erhverv onsdag morgen annoncere, at man vil indføre et coronapas i Danmark.
Erhvervslivet byder over en bred kam passet velkommen, men flere erhvervsorganisationer kritiserer nu et stort problem: den tekniske løsning til coronapasset vil først være klar om tre til fire måneder.
Det er alt for lang tid at vente, mener organisationen SMVdanmark, der repræsenterer flere end 18.000 små og mellemstore danske virksomheder.
– Passet kan få stor betydning for vores eksportvirksomheder, der sender folk ud i verden. Men det er også et meget vigtigt værktøj i arbejdet for at genåbne Danmark. Det kan være en afgørende kickstart  til, at vi får noget omsætning ud i vores meget trængte oplevelsesbrancher, siger administrerende direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt.
Han stiller sig uforstående overfor, at det skal tage så mange måneder at udvikle en app til coronapasset. Der er behov for at åbne op nu, mener Jakob Brandt.
– Derfor er det uforståeligt, at det skal tage 3-4 måneder, før vi har fået passet udrullet, når de nødvendige data ifølge regeringen allerede i slutningen af februar er tilgængelige på sundhed.dk. Det bør ikke tage yderligere 2-3 måneder oven i hatten at få systemet på plads. Så lang tid tager det ikke for it-virksomheder at lave en app.
Jakob Brandt møder opbakning i organisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.
– Det kan godt undre, at der skal gå så lang tid. Især med tanke på de udmeldinger, som er kommet fra eksempelvis IBM, der allerede er klar med et digitalt coronapas. Naturligvis skal en genåbning – især på tværs af landegrænser – foregå fuldt forsvarlig, og i den forstand er det digitale pas et stort plus. Samtidig er det et godt signal, at man på denne måde er klar til at bruge nye teknologier i virusbekæmpelsen. Vi skal bare undgå, at processen trækkes unødigt i langdrag, fortæller organisationens administrerende direktør Troels Blicher Danielsen.
Coronapasset skal være en digital løsning, som bliver udslagsgivende for adgang til en række ting, herunder rejser – og måske også restaurantbesøg – alt efter, om man er vaccineret, tidligere har været smittet med coronavirus og derfor er immun, for nyligt er testet negativ eller lignende.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?