[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Falck er klar til lavere priser
Der skal mindre beløb på, når Falck udsteder girokort til det offentlige, og det vil ske, hvis Falck skal vinde nye kontrakter. Og så vil topchefen gerne tale om arbejdsmiljø og patientsikkerhed.
Af Lars Abild, redaktion@indblik.net
Det lyder næsten for godt til at være sandt, når Falcks adm. direktør, Jakob Riis, siger, at virksomheden har et godt forhold til sine kunder på det danske marked med at køre ambulancer – altså regionerne.
Det står stadig i frisk erindring, at Falck var nødt til at betale en erstatning på 152 mio. kr. for sin opførsel i Region Syddanmark med at kvæle en konkurrent og derved delvis sætte sikkerheden for borgerne over styr.
”Jeg oplever, at vi har et forhold til vores kunder i de danske regioner, der er langt bedre i dag end for bare få år siden,” siger Falcks adm. direktør Jakob Riis.
Han har dog noget at have det i. Indblik.net skrev skrev eksempelvis om vurderingen af Falck fra den offentlige kunde Region Midtjylland:
”Vi er faktisk meget tilfredse med samarbejdet med vores nuværende private leverandører (Falck, red.), men vi mener konkurrencen på ambulanceområdet er for lille. Ved at gøre det tydeligt, at Region Midtjylland også selv kan køre ambulancer, håber vi at øge konkurrencen og sikre, at fremtidens ambulancer kører længst muligt på skattekronerne, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).”
Konkurrencen skal op
Det er altså konkurrencen, den er gal med, og det ved regionerne alt om nu, efter at hollandske Bios i sin tid kom med et tilbud på ambulancekørsel Region Syddanmark, der var væsentligt billigere end Falcks.
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Det fremgår af en ældre dagsorden fra Region Syddanmark, at det i den 10-årige kontrakt ville have kostet skatteborgerne knap 4.000 mio. kr. at få hollandske Bios til at køre, Falck bød med knap 4.800 mio. kr. I et meget uskønt forløb for konkurrence i erhvervslivet gjorde den store virksomhed, hvad den kunne, for at få Bios til at dreje nøglen om. Det havde Falck succes med.
Falcks ulovlige trav i 2014-15 har fået de danske regioner til at bebude insourcing – altså selv at ville køre – af tæt på halvdelen af ambulancemarkedet. Oveni har flere leverandører også meldt sig på banen, herunder Bios. De er klar til de kommende udbud, så at priserne i denne runde bliver væsentligt lavere, end det var tilfældet sidst, virker mere end oplagt.
Falck er parat
Kan Falck være med? Ja, det mener Jakob Riis. Ifølge ham er virksomheden blevet effektiviseret i de seneste år.
”Vi står med et stærkt Falck i dag. Ingen tvivl om det, men det har været en hård proces,” siger han.
Jakob Riis var, inden han kom til Falck, chef i USA for Danmarks største virksomhed i den danske medicinalbranche, Novo Nordisk. Og noget aparte for en topchef i dansk erhvervsliv har han sagt i Børsen, at hvis han havde være klar over, hvad det var for et job i Falck, han gik ind til, var han ikke sikker på, han havde taget det. Den slags udmeldinger bliver normalt inde i jakkesættet.
Det offentlige vil køre ambulancer
Jakob Riis lover priser, der afspejler et skarpere og mere effektivt Falck. Specifikke priser ved det kommende udbud er han ikke meget for at tale om, men de vil løbende komme dryppende, når regionerne melder ud, hvem der har fået en af de årelange kontrakter. Flere regioner vil selv køre ambulancer i områder i regionerne, hvilket skal være med til at øge konkurrencen.
Når man tidligere har set, hvordan offentlige virksomheder har forvaltet deres forretninger i konkurrence med private, kan det også være kimen til nye skandaler, men det er endnu alt for tidligt at afgøre.
Bedre service til borgerne
Jakob Riis vil hellere tale om den forbedrede kvalitet, han mener, at Falck er på vej med. Falck har med sit seneste tilbud til Region Midtjylland offentliggjort, hvordan virksomheden forbedrer arbejdsmiljø og patientsikkerhed markant. Et nyt bårerum i ambulancen og en ny båre. Det kan lyde så banalt, med det er en større del af hjerterummet ved at køre ambulancer end de hylende sirener.
”Vi tilbyder en helt nyudviklet båre, så vi kan komme ind i eksempelvis elevatorer, hvor vi ikke kan gøre det i dag, så det er nemmere at transportere borgere. Den gør det også nemmere og lettere for redderne at udføre deres arbejde. Og så kommer der også et nyt bårerum i ambulancen, så paramedicinere og læger kan stå op og behandle patienter på vej til hospitalet i ambulancen modsat i dag, hvor de sidder i en akavet stilling, fordi de skal sidde ned.”
Mangel på ambulancereddere
Én ting har ikke ændret sig siden BIOS’ forsøg på at etablere sig i Danmark. Danmark mangler fortsat reddere og paramedicinere. Det er et problem, som var brandvarmt i 2014-15, og som med stor sandsynlighed vil blive aktuelt igen. Jakob Riis ønsker at mane enhver tvivl om Falcks vilje til at konkurrere på fair og lige vilkår i jorden. Ifølge ham betaler Falck lidt mere end andre ambulancevirksomheder til sine reddere, men de arbejder i andre og længere vagter.
”Ingen kan være i tvivl om, at vi aldrig igen ønsker at blive beskyldt for noget, der bare minder om begivenhederne i 2014 og 15. Vi har vist i forbindelse med regionernes seneste insourcinger, at vi kan overdrage forretninger til en ny leverandør uden, at det giver problemer. Det er et ganske andet Falck end det Falck, man så, da hollandske Bios kom ind på det danske marked i Region Syddanmark,” siger han.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”6160 “][/vc_column][vc_column width=”1/3”][qk_post id=”7138 “][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”8565”][/vc_column][/vc_row]