[vc_row][vc_column][vc_column_text]Indbliks nylige afdækning af bureaukrati i den offentlige sektor er kun toppen af isbjerget. Der er behov for et gennemgribende opgør, skriver chefredaktør Claes Theilgaard i denne leder.
Af Claes Theilgaard, claes@indblik.net
Denne uge har Indblik.net kunne bringe en række chokerende historier om det såkaldte MED-system. Det er et ukendt mødesystem – MED står for medarbejderindflydelse – som sluger hele 2.000 årsværk i det offentlige.
Med andre ord er der ansat 2.000 mennesker på fuld tid for at servicere MED-systemet. Tænk selv på, hvor stor regningen for den slags bliver for skatteydere som du og jeg.
Regningen løber op, fordi MED-udvalgene i den offentlige sektor er blevet en svulst, der bare vokser og vokser. I en region med 27.000 ansatte er der 170 samarbejdsudvalg. I en privat virksomhed af tilsvarende størrelse er der 3 udvalg.
Det bør være klart, at der er noget helt galt.
Tidligere topembedsmand Peter Loft kalder systemet for “mere bureaukratisk end Kinas kommunistparti”, og det må man næsten give ham ret i.
Endnu værre er det, at MED-systemer er et system, som gør mere skade end gavn, hvis man skal tro eksperterne.
De mange håbløse møder og det bureaukratiske, formalistiske system dræber al effektivisering og innovation. MED-systemet er simpelthen en massiv stopklods for udvikling i den offentlige sektor.
Det bør bekymre os alle. For to år siden anbefalede Ledelseskommissionen, at man tog et opgør med det bureaukratiske monster, som MED-systemet er.
Siden er der ikke sket det store, men nu vil Venstres kommunalordfører Anni Matthiesen på baggrund af Indbliks artikler tage sagen op med social- og indenrigsminister Astrid Kragh.
Og det er på tide, at der bliver gjort noget.
For MED-systemet er blot et symptom på den vidt udbredte sygdom, som bureaukrati i den offentlige sektor er.
Desværre præger bureaukrati den offentlige sektor overalt – og det koster os alle afsindigt dyrt. Det er efterhånden snarere reglen end undtagelsen, at systemet er til for sig selv og sine ansattes skyld end for borgernes skyld.
Du har sikkert selv oplevet, hvor mange skrankepaver man skal forbi, og hvor mange unødvendige krumspring man skal lave, hver gang, man skal have noget at gøre med det offentlige.
Sådan bør det ikke være.
Problemet er, at den offentlige sektor altid vil ende i dræbende bureaukrati og ineffektivitet. Det er dømt til at gå galt, når man kan brænde milliarder og atter milliarder af på ingenting uden at skulle stå til ansvar for det.
Vi skatteydere står altid klar til at blive flået lidt mere, så det offentlige kan fortsætte sit overforbrug.
Tiden er inde til at blæse til opgør mod den omsiggribende og bureaukratiske offentlige sektor. Alt tyder på, at uanset, hvor stor den vokser sig og uanset hvor mange skattepenge, den sluger, vil den aldrig kunne levere den service, som borgerne efterspørger.
Vejen frem bør være en nådesløs, men nødvendig effektivisering og en massiv konkurrenceudsættelse.
Vi kan med fordel begynde med MED-systemet, men lad os for guds skyld ikke stoppe der.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]